2017 January 22 - يکشنبه 03 بهمن 1395
نمونه هایی از وظایف ظايف اجتماعى شیعیان در دوران غیبت کبری را معرفی نمایید؟
کد خبر: ٦٧٨ تاریخ انتشار: ٢١ اسفند ١٣٩٣ - ٠٠:٤٤ تعداد بازدید: 458
صفحه نخست » مهدویت » پرسش و پاسخ
نمونه هایی از وظایف ظايف اجتماعى شیعیان در دوران غیبت کبری را معرفی نمایید؟

به جهت اينكه هدف از ظهور امام عصر بر پايى حكومت عدل در جامعه و پياده كردن عدالت، فضيلت، و انسانيت در ميان مردم اجتماع مى‏باشد، پس بر عهده منتطران كه خود اصحاب آنحضرت را تشكيل مى‏دهند، مسؤوليت‏هاى فراوانى قرار دارد، كه مجموع آنها را مى‏توان تحت عنوان تلاش براى اصلاح جامعه عنوان كرد،

سوال: نمونه هایی از وظایف ظايف اجتماعى شیعیان در دوران غیبت کبری را معرفی نمایید؟

پاسخ:

 به جهت اينكه هدف از ظهور امام عصر بر پايى حكومت عدل در جامعه و پياده كردن عدالت، فضيلت، و انسانيت در ميان مردم اجتماع مى‏باشد، پس بر عهده منتطران كه خود اصحاب آنحضرت را تشكيل مى‏دهند، مسؤوليت‏هاى فراوانى قرار دارد، كه مجموع آنها را مى‏توان تحت عنوان تلاش براى اصلاح جامعه عنوان كرد، که برای پاسخ به این پرسش به آنها خواهیم پرداخت.

 1 - امر به معروف و نهى از منكر:

به جهت اینکه انتظار برای شکل گیری دولت عدالت و و ترویج معروف و پیشگیری از منکر در جامعه است ، پس منتظر قبل از هر چیزی در حوزه اجتماع بایستی به فکر ترویج معروف و پیشگیری از منکر باشد.

امام صادق فرمود: انّ الامر بالمعروف و النهى عن المنكر سبيل الانبياء و منهاج الصلحاء، فريضة عظيمة، بها تقام الفرائض و تامن المذاهب، و تحل المكاسب، و ترد المظالم، و تعمر الارض و ينتصف من الاعداء و يستقيم الامر.كافى: 56/5.

 همانا امر به معروف و نهى از منكر راه و روش پيامبران، و طريقه صالحان و نيكان است كه بوسيله آن واجبات انجام مى‏شود، راه‏ها امنيت مى‏يابند، در آمدها حلال ، مظالم بازگردانده مى‏شود، زمين‏آباد، از دشمان انتقام گرفته مى‏شود و امور سامان مى‏يابد.

 

 2 کاهش اختلاف طبقاتی و رسیدگی به مستمندان

عدالت جامعه مهدوی اقتضاء می کند که اختلاف طبقاتی در جامعه کاهش پیدا کند و به حد اقل ممکن برسد ، اگرچه نفغی اختلاف طبقاتی در هیچ جامعه ای ممکن نیست ، اما کاهش آن ممکن است ، بعلاوه اینکه کاهش اختلا طبقاتی در جامعه تنها به این نیست که درآمد فقیران را افزایش دهیم و یا درآمد اغنیاء را کاهش دهیم بلکه آنچه مطلوب دین اسلام و سیره حضرات معصومان(ع) است ایجاد روحیه درک متقابل در میان طبقات جامعه می باشد.

یعنی اینکه اغنیاء بتوانند وضعیت فقیران جامعه ار درک کنند و بدانند رنج آنها چیست و به چه اندازه رنج می کشند و چنانچه این درک صورت گرفت به خودی خود احسان و نیکی به طبقات پایین جامعه ایجاد خواهد شد و اغنیاء احساس می کنند که خداوند روزی فقیران را در زندگی آنان قرار داده است و به همین جهت توصیه شده که اغنیاء با فقیران همنشین شوند.

 امام باقر در باره وظايف شيعيان در دوران غيبت امام عصر مى‏فرمايد: ليعن قويّكم ضعيفكم و ليعطف غنيّكم على فقيركم. توانمندان شما به ضعيفانتان كمك كنند، و ثروتمندان به فقيران مهربانى نمايند. بشارة المصطفى ص 113.

 

3 ارتباط عمومی جامعه منتظر با امام (ع)

اصل عمومی حاکم بر جامعه منتظر مهدوی این است که با آنحضرت مرتبط باشد تا بتواند از فیوضات آنحضرت بهره مند شود چرا که در غیر این صورت نمی تواند خود را جزء منتظران معرفی نماید .

اما ارتباط با امام به معنای ارتباط فیزیکی و حضوری نیست بلکه مقصود ارتباط معنوی و  نیایشی است .

یعنی همه شیعیان منتظر در دوران غیبت باید به گونه ای ارتباط معنوی با امام خود برقرار کنند اگرچه این ارتباط در اندازه حداقلی یعنی با دعا باشد.

دعای عهد نوعی ارتباط با امام است و با قرائت آن انسان خود را در محضر امام(ع)  احساس می کند و این احساس و ارتباط مانع از بسیاری از کارهای خلاف آدمی می شود و سبب ارتقای شخصیت انسان خواهد شد.

بعلاوه سبب برخورداری انسان از دعای آنحضرت نیز فراهم می گردد.

سید بن طاووس(ره) می فرماید: سحرگاهی در سرداب مقدس بودم. ناگاه صدای مولایم را شنیدم که برای شیعیان خود دعا می کردند و عرضه می داشتند: َاللهُم اِنَّ شِیعَتَنا خُلقَت مِن شُعاعِ اَنوارِنا وَ بَقِیَةِ طِینَتِنا وَ قَد فَعَلوا ذُنوباً کَثیرَةً،  اِتِکالاً عَلی حُبِّنا وَ وِلایَتِنا،  فَاِن کانَت ذُنوبُهُم بَینَکَ وَ بَینَهُم فَاصفِح عَنهُم فَقَد رَضینا وَ مَا کانَ مِنها فِیما بَینَهُم فَاصلِح بَینَهُم وَ قاص بها عَن خُمسِنا وَ اَدخِلهُم الجَنَّةَ وَ زَحزِحهُم عَن النارِ وَ لا تَجمَع بَینَهُم و بَینَ اَعدائِنا فِی سَخَطِک. بحارالانوار: 53/303.

خدایا؛ شیعیان ما را از شعاع نور ما و بقیه طینت ما خلق کرده‌ای، آنها گناهان زیادی با اتکاء بر محبت به ما و ولایت ما کرده‌اند، اگر گناهان آنها گناهی است که در ارتباط با توست از آنها بگذر که ما را راضی کرده‌ای و آنچه از گناهان آنها که در ارتباط با خودشان است، خودت بین آنها را اصلاح کن و از خمسی که حق ماست به آنها بده تا راضی شوند و آنها را از آتش جهنم نجات بده و آنان را با دشمنان ما در خشم و سخط خود جمع نفرما.

 

4 تلاش برای پیشرفت های  علمی و بهره وری فزونتر از امکانات:

یکی از مسایلی که به صورت قطعی در دوره ظهور امام زمان(ع) رخ خواهد داد و بوقوع خواهد پیوست ، پیشرفت های علمی و تکنولوژی محیر العقولی است که با پیشرفت علم انجام خواهد شد.

اما این پیشرفت نه به خاطر قدرت اعجازی است که از سوی امام(ع) امکان به کار گیری دارد بلکه به خاطر تلاش مفید دانشمندان دوران غیبت و منتظران ظهور آنحضرت می باشد که توانسته اند با تلاش علمی خود زمینه بهره وری بیشتر را فراهم کنند ، البته امام(ع) با ظهور خود علوم بیشتری را در میان مردم منتشر خواهند کرد که با وضعیت موجود قابل مقایسه نیست بلکه دوازده و نیم برابر خواهد شد، ولی امام(ع) از وضع موجود نیز استفاده خواهد کرد و جامعه را به عقب نخواهد برد.

قال رسول الله ( ص ): وتعيش أمتي في زمانه عيشا لم تعشه قبل ذلك  . المصنف  ج 8  ص 678.

پيامبر اعظم فرمود: امت من در زمان حضرت مهدي از زندگي برخودار خواهند شد كه هرگز قبل از آن پيشينيان به مانند آن برخودار نبوده اند.

از این رو می شود مدعی شد که از جمله وظایف منتظران و جامعه ممتظر این است که برای پیشرفت جامعه و آماده شدن برای شکل گیری جامعه مهدوی ، تلاش های فراوانی را انجام دهد و هر قدر که این تلاش ها بیشتر شود ، جامعه منتظر به وظیفه خود بهتر عمل کرده است.

 

5 ظلم ستیزی و اجتناب از ظلم پذیری

 دولت مهدوی تنها دولتی خواهد بود که در دوره آخر الزمان با پیمان بر ظلم ستیزی و زیر بار ستم نرفتن ، شکل می گیرد، و هر جامعه ا ی که منتظر تشکیا آن است بایستی در همین مسیر و با همین هدف گام بردارد تا به وظیفه خود در مسیر رسیدن به آن هدف ، عمل کرده باشد.

اگرچه در برخی از روایات این گونه نقل شده که وقتی امام زمان (ع) ظهور خواهد کرد که همه جهان را ظلم فرا گرفته باشد و در آن فضای فراوانی ظلم و ستم ، دولت عدالت محور مهدوی تحقق می یابد که جهان را پس از فراگیری ظلم با عدالت پرکند، اما تحلیل این روایت این چنین نیست که جامعه منتظر بنشیند تا جهان پر از ظلم شود و سپس امام زمان (ع) بیاید و عدالت را اجرا کند!  بلکه معنای حدیث مزبور آنست که جامعه منتظر برای تحقق عدالت با ظلم مبارزه می کند و فضای جامعه را برای پذیرش عدالت مهدوی آماده می سازد، اگر چه در همین فضا ظالمان و ستمگران فراوان باشند ولی مردم تن به ظلم ندهند و ظلم پذیری نکنند ، هیچ ایرادی وارد نیست ؛ چرا که فراوانی ظلم با ظلم پذیری و تن به ظلم دادن تفاوت دارد، ممکن است زمانی باشد که ظلم در دنیا فراوان بشود و در مقابل نیز مردم همه از روحیه ظلم ستیزی برخوردار باشند همانند وضعیت تقریبی که امروز در دنیا قابل مشاهده است که هم ظلم استکباری به صورت گسترده وجود دارد و هم بسیاری از ملت ها با ظلم و ستم مبارزه می کنند.

پس یکی ازوظایف اجتماعی منتظران ظلم ستیزی است نه ظلم پذیری.



Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو مطالب | جستجو | پيوندها | گالري تصاوير | نظرسنجي | معرفی استاد | آثار و تألیفات | طرح سؤال | ایمیل | لغة العربیة
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه