2017 October 24 - سه شنبه 02 آبان 1396
نظر اهل سنت در باره ولادت امام زمان چیست؟
کد خبر: ٦٧٣ تاریخ انتشار: ٢١ اسفند ١٣٩٣ - ٠٠:٠٤ تعداد بازدید: 641
صفحه نخست » عمومی » پرسش و پاسخ
نظر اهل سنت در باره ولادت امام زمان چیست؟

در قالب کلی بحث ، در باره ولادت امام زمان(ع) می توان اهل سنت را به دو دسته مهم و دارای دو نظریه مختلف تقسیم نمود: 1 – گروهی که هم ولادت ایشان را پذیرفته اند و هم مهدی بودن وی را باور نموده اند. 2 - افرادی که به رغم پذیرش ولادت محمّد بن الحسن العسکری(ع)و گزارش نمودن از ماجرای ولادت وی، ولی به صراحت مهدی موعود بودن ایشان را انکار کرده و نپذیرفته اند.

سوال: نظر اهل سنت در باره ولادت امام زمان چیست؟

پاسخ:

در قالب کلی بحث ، در باره ولادت امام زمان(ع) می توان اهل سنت را به دو دسته مهم و دارای دو نظریه مختلف تقسیم نمود: 1 گروهی که هم ولادت ایشان را پذیرفته اند و هم مهدی بودن وی را باور نموده اند. 2 - افرادی که به رغم پذیرش ولادت محمّد بن الحسن العسکری(ع)و گزارش نمودن از ماجرای ولادت وی، ولی به صراحت مهدی موعود بودن ایشان را انکار کرده و نپذیرفته اند.

در گروه اول می توان به نام آشنای محیی الدین ابن عربی اشاره نمودکه وی با صراحت محمّد بن الحسن العسکری(ع) را همان مهدی موعودی می داند که پیامبر اسلام(ص) به ظهور وی وعده داده است.

ایشان در موضوع مزبور چنین می نویسد: واعلموا انّه لا بدّ من خروج المهدی، لکن لا یخرج حتی تمتلی الارض جورا و ظلما فیملؤها قسطا و عدلاً... و هو من عتره رسول اللّه (ع) من ولد فاطمة رضی اللّه عنها، جدّه الحسین بن علی بن ابی طالب و والده حسن العسکری ابن الامام علی النقی بالنون ابن محمّد التقی بالتاء.....یواطی اسمه اسم رسول اللّه(ص).  الفتوحات المکیه، ج 6، ص 51.

بدانید که ناچاریم از پذیرش خروج و قیام مهدی(ع) ، ولی این خروج تحقق نخواهد یافت مگر زمانی که زمین را ظلم و ستم فراگیرد و آنگاه او خواهد آمد و زمین را پر از عدل و قسط خواهد نمود، ... و او از عترت پیامبر(ص) و از فرزندان فاطمه(س) و جد وی حسین بن علی و پدرش حسن عسکری فرزند علی نقی که او فرزند محمد تقی (ع) است، می باشد....نام او همنام پیامبر اسلام(ص) است.

محمد بن طلحه شافعی نیز در کتاب مطالب السئول به همین نظریه توجه کرده و ضمن پذیرش آن خود را در زمره افرادی قرار داده که ولادت امام زمان(ع) را پذیرفته اند. مطالب السؤول، ج 2، ص 153-162.

 ابن صباغ مالکی نیز در این باره می نویسد: ولد ابوالقاسم محمّد بن الحجة بن الحسن الخالص بسرّ من رأی لیلة النصف من شعبان خمس و خمسین و مائتین للهجرة، و أمّا نسبه ابا و امّا فهو ابوالقاسم محمّد الحجة بن الحسن بن علی... و امّا امّه فأمّ ولد یقال لها: نرجس، خیر امة ، و قیل: اسمها غیر ذلک، و امّا کنیته فابو القاسم و امّا لقبه فالحجة و المهدی و الخلف الصالح و القائم المنتظر و صاحب الزمان و اشهرها المهدی. الفصول المهمه، ص 282.

ابوالقاسم محمد بن الحجه در سامرا و در شب نیمه شعبان سال 255 هجری قمری به دنیا آمد، که نسب پدری وی فرزند حسن عسکری است و مسب مادری وی فرزند مادری است به نام نرجس که کنیز خوبی بود. و عده اندکی گفته اند: نامش غیر از نرجس بوده.

و اما کنیه اش ابوالقاسم و لقبش الحجه، المهدی، الخلف الصالح، القائم المنتظر و صاحب الزمان است که مشهورترین آنها مهدی است.

ابن الجوزی در تذکره الخواص چنین می نویسد: هو محمّد بن الحسن بن علی بن محمّد، قال: قال رسول اللّه: یخرج فی آخرالزمان رجل من ولدی اسمه کاسمی... فذلک هو المهدی..... تذکرة الخواص، ص 325.

او محمد بن الحسن است که پیامبر اسلام(ص)فرمود: در آخز الزمان مردی خروج می کند که نامش همانند نام من است ... پس آن شخص همان مهدی است.

و گنجی شافعی را نیز می توان از جمله همین گروه به شمار آورد.

اما در گروه دوم از اهل سنت نیز می توان به افرادی همچون ابن حجر هیتمی اشاره کرد که از امام زمان نام می برد و به ولادت وی تصریح می کند ولی از پذیرش اینکه او همان مهدی موعود(ع)  است امتناع می ورزد.

او می نویسد: ابی القاسم محمّد الحجة و عمره عند وفاة ابیه خمس سنین....

وی با این عبارت ولادت فرزند امام عسکری یعنی حضرت حجت را می پذیرد، امّا از سوی دیگر، باور شیعه را درباره مهدی موعود بودن ایشان مورد انتقاد قرار می دهد و آن را رد می کند.  الصواعق المحرقه، ج 2، باب 11.

و به ابن خلکان که ولادت محمّد بن الحسن را گزارش می کند، ولی مهدی موعود بودن ایشان را تنها یک باور شیعی دانسته و با لحنی خاص آن را مورد تأمل می داند. ابوالقاسم محمّد بن الحسن العسکری بن علی الهادی... و هو الذی تزعم الشیعة انّه المنتظر و القائم و المهدی... و اقاویلهم فیه کثیرة... وفیات الاعیان، ج 4، ص 176

تعدادی از عالمان و نویسندگان که در باره موضوع مهدویت تحقیق و پژوهشی را ارائه نموده  به این نکته دقت کرده و آماری را به ذکر نام چند ده نفر از دانشمندان اهل سنت ارائه کرده اند که آنها ولادت امام زمان(ع) را پذیرفته اند ولی تطبیق آن بر حضرت مهدی را نپذیرفته اند.

برای اطلاعات بیشتر از نام و منابع آن به کتاب المهدي الموعود المنتظر عند اهل السنة، ج 1، ص 220، ویا کتاب منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر ج 2 ، ص 369 به بعد مراجعه نمایید.

 



Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو مطالب | جستجو | پيوندها | گالري تصاوير | نظرسنجي | معرفی استاد | آثار و تألیفات | طرح سؤال | ایمیل | نسخه موبایل | العربیه
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه