2019 November 14 - پنج شنبه 23 آبان 1398
اتحاد جامعه اسلامی مهمترین فرایند پیش روی مسلمانان
کد خبر: ٢٢٠٨ تاریخ انتشار: ٠٤ بهمن ١٣٩٥ - ٢٣:٠٥ تعداد بازدید: 1024
صفحه نخست » عمومی » خبر ویژه
اتحاد جامعه اسلامی مهمترین فرایند پیش روی مسلمانان

سخنرانی آیه الله طباطیایی اشکذری در اجلاسیه علمای جهان اسلام در سوریه

 

خداوند عزوجل از ابتدای آفرینش،  جهان را مبتنی بر دو اصل مهم و ضروری  آفریده است که در ظاهر مخالف یکدیگر تلقی می شوند ولی وجود هر دو می تواند در توفیق جامعه موثر باشد.

1 - یگانگی، یکپارچگی و اتحاد.

2 - اختلاف، چندگانگی و تفاوت.

جهان خلقت و به ویژه انسان در خلقت و آفرینش از هر دو ویژگی برخوردار است، از یکسو همه انسانها در انسانیت متحدند ، در نیازمندی به غذا و عوامل تغذیه هماهنگ هستند، و در برخورداری از اسباب هدایت و راهنمایی نیز یکپارچه هستند.

اما در خصوصیات فردی و در رنگ و چهره و حجم بدن و نوع زندگی متفاوتند و هرچه در وجود انسان اندیشه کنی به تفاوت های بیشتری پی خواهی برد حتی اینکه سر انگشتان هرانسانی با دیگری متفاوت است به گونه ای که می توان از راه اختلاف سر انگشتان انسان، به هویت وی پی برد.

یا أَیُّها النّاسُ إِنّا خَلَقْنَاکُمْ مِن ذَکَر وَ أُنثَى وَ جَعَلْنَاکُمْ شُعُوباً وَ قَبَآئِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللهِ أَتْقَیکُم.

پس با توجه به این نکته می توان پی برد که اتحاد و اختلاف هر دو جزیی از وجود انسان و جامعه انسانی است که نمی توان آن را در مسیر زندگی نادیده گرفت.

هر انسانی در پیمودن راه زندگی نیازمند اتحاد و اختلاف است اما نکته مهم در اینجا آنست که انسان و جامعه انسانی با هر کدام از دو گزینه یاد شده چگونه مواجه شود و با چه نگاهی به آندو بنگرد.

آیا اتحاد و اختلاف در همه جا و در همه امور جامعه یکسان است و به یک مقدار دارای قیمت اجتماعی است یا از تفاوت قیمت و ارزش . نوع متفاوت در نگاه برخوردار است؟

پاسخ پرسش مذکور این است که هر عاقلی به خاطر برخورداری از عقل و اندیشه، برای گذران دنیای خود و رسیدن به هدف تعیین شده از قبل، اقدام به ترسیم استراتژی ها و تاکتیک ها می نماید، تا بتواند خود را به کمک عقل سلیم، به گونه صحیح به مقصد و هدف برساند.

و پرواضح است که استراتژی ها چنانچه صحیح تعیین گردند تغییر نا پذیر خواهند بود اما تاکتیک ها مدام در حال تغییر و تبدیل خواهند بود.

خداوند در نزول ادیان الهی و بویژه دین مبین اسلام همان سیره مستقر در حلقت آدمی را مورد ملاحظه قرار داده است، یعنی هم برای انسان استراتژی معرفی نموده و هم تاکتیک ها را نشان داده است، و ارسال رسل و فرستادن پامبر و راهنمایان الهی و برای هدایت مردم نیز وظیفه بیان هر دو ویژگی برای جامعه اسلامی و انسانی بوده و هستند.

اما آنچه که نباید فراموش شود این است که انسان در تغییر استراتژی نقشی ندارد ولی در تغییر تاکتیک می تواند نقش آفرینی کند.

استراتژی اسلام اتحاد است و توجه به امت واحده بودن چنانکه قرآن کریم فرموده است:

كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَ حِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ وَأَنزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَبَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُواْ فِيهِ...... البقرة:213/2.

إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَ أَنا رَبُّکُمْ فاعْبُدُونِ.

 جامعه ایمانی همان جامعه ای است که برای رسیدن به امت واحده بودن تلاش کند و در این مسیر از راه های عقلانی نیز پیروی نماید که قران کریم این راه عقلانی رسیدن به امت واحده را برای جامعه انسانی معرفی نموده که عبارت است از ایجاد اخوت و برادری اسلامی.

 

إِنَّما الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ.

 

و شاید بتوان گفت یکی از تاکتیک های رسیدن به اتحاد اسلامی همان توجه به اخوت دینی است پرا که وقتی سخن از برادری به میان می اید حکایت از وجود اختلاف سلایق دارد که باید با برادری و رفتارهای برادرانه آن را مدیریت نمود.

 

و جالب توجه اینکه بدانیم اخوت دینی و ایمانی از مقولات تاسیسی دین اسلام است و در ادیان گذشته چیزی به صراحت با عنوان اخوت دینی وجود ندارد، و چنانچه در قرآن در باره نقل تاریخ پیامبران گذشته از واژه برادر استفاده نموده است همانا به عنوان گزارش تاریخی قرآن از گذشتگان است، چرا که یکی از وظایف قرآن گزارشگری تاریخ است.

اجتناب و دوری از تفرقه و چندگانگی در جامعه استراتژی دیگر دین اسلام برای جامعه جهانی اسلامی است.

 

شَرَعَ لَكُم مِّنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ‏ى نُوحًا وَ الَّذِى أَوْحَيْنَآ إِلَيْكَ وَ مَا وَصَّيْنَا بِهِ‏ى إِبْرَ هِيمَ وَ مُوسَى وَ عِيسَى أَنْ أَقِيمُواْ الدِّينَ وَ لَا تَتَفَرَّقُواْ فِيهِ ....... الشورى:13/42.

 

در حقیقت اجتناب از تفرقه و روی آوردن به وحدت و اتحاد از ارمغان های مهم مجموعه ادیان الهی و توحیدی است نه فقط دین اسلام.

 

اتحاد و یکپارچگی راهکار جامعی است که قران کریم همگان را بلکه جامعه را به آن دعوت نموده است

 

 وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَآءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ‏ى إِخْوَ نًا وَكُنتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا كَذَ لِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ ءَايَتِهِ‏ى لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ (آلِ عِمْرَانَ:103/3).

همه فرق اسلامی در تفسیر این آیه پذیرفته اند که قرآن کریم مصداق واضحی برای حبل الله بودن است پس حرکت بر مدار قرآن کریم همان طریق مستقیمی است که جامعه را به مقصد امت واحده می رساند .

و نکته مهم اینکه قرآن کریم وحدت امت را یک ضرورتی برای جامعه و یک تکلیفی برای همه به صورت جمعی می داند نه فقط برای افراد به صورت جداگانه.

حضرت آیه الله امام خامنئی در باره وحدت بر این باورند و می فرمایند:

حفظ وحدت را اصل قرار بدهیم و اگر تکلیف شرعی‌یی هم احساس کردیم، ولی دیدیم عمل به این تکلیف ممکن است مقداری تشنج به وجود آورد و وحدت را از بین ببرد، قطعاً انجام آنچه که تصور میکردیم تکلیف شرعی است، حرام است و حفظ وحدت واجب خواهد بود. 1368/04/12

 

اما هرگز نباید فراموش کنیم که تفاوت آفرینش و تفاوت قبیله و قومیت و اختلاف سبک زندگی و حتی گفتار و لهجه و زبان، و تنوع از باورهای فرعی دینی همگی واقعیت های جامعه و تاکتیک هایی برای شناخت و معرفت است.

ابزاری برای حوار و گفتگوی علمی و عقلانی اما همراه با برادری و محبت است نه وسیله ایجاد حسد و بغض و کینه و نه عامل نزاع و توهین و تکفیر!

 

و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم

اما متاسفانه در طول تاریخ مشاهده می کنیم که برخی ها در قضاوت های خود و در تشخیص جایگاه اهداف بزرگ و مهم دچار اشتباه و خطا شده و به جایگاه تاکتیکهای کوچک منحرف شده اند و توجه به وسیله را از توجه به هدف مهمتر دانسته اند.

به بهانه دفاع از مذهب و دفاع از برخی معتقدات در گیر و دار تعصب و عصبیت جاهلی افتاده و از هیچ گونه اتهام و تکفیر و توهینی دریغ نمی ورزند و به موضوع مهم وحدت اسلامی و امت واحده اسلامی توجهی نمی کنند.

و غافل از اینکه بی توجهی آنان به خودی خود، کمک بزرگی برای شیطان در رسیدن به اهداف شوم وی به شمار می آید، چرا که القاء اختلاف و تفرقه و معرفی آن به عنوان یک استراتژی مهم کاری از شیطان در برابر انسان است و در حقیقت اراده شیطان مبتنی بر تفرقه و اختلاف است.

 

إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَنُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَ وَةَ وَالْبَغْضَآءَ ...... (المائدة:91/5).

بنابر این هرگونه تفرقه میان امت اسلامی با هرشیوه ای که دامن زده شود و در هر جای عالم و جهان که باشد ، در آسیا یا اروپا یا آمریکا و یا در هر کجای دیگر، کاری شیطانی است.

از انسان شیعه سر بزند و یا ا زسنی تفاوتی نمی کند چرا که امام خامنئی فرمودند:

شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی دو لبه یک قیچی هستند.

و هر دو فریفته شیطان بزرگ و اهر م دست او شده اند که به ایجاد اختلاف روی آورده اند.

و امروز هیچ کسی در جهان تردید ندار که آمریکا شیطان اکبر و طاغوت اعظم است.

و آنانی که به این امر اشتغال می ورزند یعنی میان ملت ها اختلاف ایجاد می کنند آنها نیز از اولیائ شیطان و اسباب تحقق اراده شیطان هستند، و لو اینکه خودشان نیز ندانند و جاهل باشند، چرا که تحقق اراده و خواست شیطان در برخی موارد از آستین برخی انسانهای پیرو او بیرون می آید، و آنان فرعونیان در هر زمان هستند.

 

إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِى الْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَآلِفَةً مِّنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَآءَهُمْ وَ يَسْتَحْىِ‏ى نِسَآءَهُمْ إِنَّهُ‏ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ (القصص:4/28).

امروز جهان پر است از فرعونیانی که دل خوش داشته اند تا امت اسلامی از فرق گوناگون به اختلافات داخلی مشغول شوند.

اما عالمان دین که د رحقیقت سلاطین فرهنگی هستند به مثابه موسی زمان به شمار می آیند که مردم را از انحراف و تفرقه فرعونی باز داشته و به سوی حبل الله و امت واحده اسلامی ارشاد و دعوت می کنند.

چرا که وظیفه رجال دین بصیرت افزایی به عموم مردم در برابر دشمن است.

کشور عزیز سوریه که ما امروز در آن زندگی می کنیم و در کنار مردم عزیز این سرزمین دوست داشتنی به گذران زندگی اشغال داریم و برای حمایت از این ملت و این دولت در اینجا حاضریم، همیشه زبانزد همه ملتها در زیست مسالمت آمیز اقوام و پیروان مذاهب و ادیان گوناگون بوده است و یکی از اهداف دشمنان و بخصوص شیطان بزرگ در ایجاد بحران این سالیان اخیر در این کشور این بود که بتوانند وحدت و زندگی محبت آمیز مردم این کشور را بشکنند.

و در این میان برخی از دولتهای به ظاهر مسلمان اما دور از اسلام همانند آل سعود پلید نیز با نهاد دست در دست آل یهود با دولارهای نفتی خود به کمک این فتنه اختلاف آمدند و بر آتش آن افزودند.

اما دوستان قدیمی این ملت و این کشور با اقدامی همراه با اخلاص و محبت به حمایت از آن پرداختند و با تلاشها و همراهی ها و مشورت ها از خط مقاومت در منطقه صیانت نمودند.

حمایت ملت های مسلمان از فلسطین و از حزب الله لبنان و از مجاهدان یمن و از ملت عراق همه و همه بیانگر فهم صحیح ملت ها از اسلام و آنهم اسلام ناب محمدی است که در آن هیچ گونه مووضع طائفی و تفرقه انگیزانه وجود ندارد.

و این مطلب را این جا بگویم که خط مقاومت همان خط وحدت و خط امت واحده  است، و همان خطی است پیامبر اسلام از شکسته شدن آن نگران بود و به همین جهت همگان را به تمسک به حبل الهی توصیه می کرد.

و آنانی که می خواهند با پیروی از دشمنان ، خط مقاومت را خط اختلاف و تفرقه و خط مذهب اهل البیت را خط طائفی و اختلاف بر انگیز معرفی کنند بدانند که در خطای استراتژیک گرفتار شده اند و در خوابی به می برند که رویای آنان تعبیر ناشدنی است.

چرا که حضرت امام خامنئی به پیروی از حضرت امام خمینی بزرگ همیشه به همه ملت ها توصیه می کند که اصل و عمده حفظ وحدت اسلامی است.

به امید روزی که وحدت اسلامی در میان همه ملت ها حاکم شود و همه توانایی های جهان اسلام در برابر کفر و الحاد بسیج شود و برای نابودی و محو غده سرطانی اسراییل در روی زمین گام محکمی را بردارد و بشارت حذف نام اسرایل از روی نقشه جهان را به همه ملت ها بدهد.



Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو مطالب | جستجو | پيوندها | گالري تصاوير | نظرسنجي | معرفی استاد | آثار و تألیفات | طرح سؤال | ایمیل | نسخه موبایل | العربیه
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه