خطبه اول: 95/1/27
توصیه به تقوی
الحكيم عن ابن عباس عن النبی (ص) قال: قال الله تعالى : يا موسى إنه لن يلقاني عبد في حاضر القيامة إلا فتشته عما في يديه ، إلا من كان من الورعين ، فاني استحييهم وأجلهم وأكرمهم ، وأدخلهم الجنة بغير حساب. كنز العمال ج 3 ص 435.
ابن عباس روایت می کند از پیامبر اسلام که خداوند به موسی(ع) فرمود: ای موسی! هرگز کسی در قیامت با من ملاقات نمی کند مگر اینکه آنچه در دست دارد، مورد تفتیش و بررسی قرار خواهم داد، الا انسان های با تقوی و اهل ورع.
چرا من حیا می کنم از آنها و بزرگشان می دارم، و تکریمشان می کنم، و بدون حسابرسی به بهشتم واردشان می سازم.
موضوع: امام جواد(ع) و رابطه عمیق با مردم
مردم در اديان الهى و بويژه دين اسلام از جايگاه رفيعى برخوردار هستند، و خداوند نيز براى نشان دادن اين ارزش، رهبران دينى خود را از ميان همان مردم انتخاب نمود و به خاطر همين انتخاب زيبا نيز بر مؤمنان منّت نهاد.
معصومان عليهم السلام نيز به جهت بهره گيرى شان از قرآن و مبدا وحى، و الگو بودنشان براى افراد جامعه، توجّه ويژه اى به مردم داشتند و مردم دارى را كه يكى از موضوعات اخلاق اجتماعى به شمار مى آيد، سر لوحه رفتارهاى عملى خودشان قرار داده اند، كه در اين درس روش ها و نمونه هايى از آنها را به نمايش مى گذاريم.
اگر عبادت بزرگ ترين فلسفه آفرينش است که: «وَما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالاِْنْسَ اِلاّ لِيَعْبُدُونِ»؛ «جن و انسان را خلق نکردم، مگر به خاطر اينکه عبادتم کنند»، برگزيدگان الهي، عابدترين بندگان خدا خواهند بود و اگر از والاترين مظاهر عبادت، «خدمت به خلق» است که:
مَنْ سَعي في حاجَةِ اَخيهِ الْمُؤْمِنِ فَکَأَنَّما عَبَدَ اللّه َ تِسْعَةَ آلافِ سَنَةٍ صائِما نَهارَهُ قائِما لَيْلَهُ هر فردي که در برآوردن نياز برادر مؤمنش تلاش کند، گويا نُه هزار سال خداوند را عبادت کرده، در حالي که روزها را روزه دار و شبها را شب زنده دار بوده است.»، برگزيدگان الهي، انبيا و معصومان، خدمتگزارترين افراد به مردم خواهند بود؛ زيرا آنان اسوه و شاخص اند و درخت کمال در وجودشان به بالنده ترين شکل سر به فلک کشيده است.
خدمتگزاران واقعي، انبيا و اوصيا و مؤمنان به آنان هستند؛ چه بي پرده و صريح مي توان اين ادعا را در حديث آسماني امام صادق عليه السلام يافت که فرمود: «ما آمَنَ بِاللّه ِ وَلا بِمُحَمَّدٍ وَلا بِعَلِيٍّ مَنْ اِذا اَتاهُ اَخُوهُ الْمُؤْمِنُ في حاجَةٍ لَمْ يَضْحَکْ في وَجْهِهِ فَإِنْ کانَتْ حاجَتُهُ عِنْدَهُ سارَعَ اِلي قَضائِها وَاِنْ لَمْ يَکُنْ عِنْدَهُ تَکَلَّفَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِهِ حَتّي يَقْضِيَها لَهُ فَإِذا کانَ بِخِلافِ ما وَصَفْتُهُ فَلا وَلايَةَ بَيْنَنا وَبَيْنَهُ؛ به خدا و محمد صلي الله عليه و آله و علي عليه السلام ايمان نياورده است کسي که هنگامي که برادر ديني اش به خاطر حاجتي نزد او آيد، با خوشرويي برخورد نکند. پس اگر توان دارد، نياز او را به سرعت برطرف کند و اگر توان ندارد با کمک ديگري حل کند، اگر بر خلاف آنچه توصيف کردم باشد، پس بين ما و او ولايتي نخواهد بود.
با اين ديدگاه، کساني نزد خدا دوست داشتني تر خواهند بود که نسبت به ديگران گامي به اين هدف نزديک تر باشند
همنشيني با مردم:
على بن مهزيار مى گويد: روزى با امام جوادعليه السلام هم سفره شدم و همراه او غذا مى خوردم، كه پرنده ى بريانى را براى ما آوردند و ما با هم خورديم، و امام فرمود: غداى مباركى بود. كافى: 312/6، ح 5.
و روايت شده است: روزى كه امام جوادعليه السلام به مدينه آمد، با گروهى از اصحاب و يارانش هم سفره شده و با آنان غذا مى خورد، و پس از غذا دستان مباركش را كه چرب شده بود شست، سپس پيش از آنكه دستانش را با حوله خشك كند، سر و صورت خود را مسح نمود و اين دعا را خواند: »اللّهمّ اجعلنى ممّن لا يرهق وجهه قتر ولا ذلّة. محاسن، )برقى(: 426/2، ح 234. بحار الانوار: 358/63، ح 27.
کمک به مردم د رحد توان:
مردي خدمت امام جواد عليه السلام آمد و گفت: به اندازه جوانمردي ات به من کمک کن. امام فرمود: اين قدر نمي توانم. گفت پس به اندازه جوانمردي خودم، کمک کن. فرمود: اين را مي توانم. اي غلام! صد دينار به او بده.
نيازمندي و مراجعه مردم را قدر بدانيد:
امام جواد(ع) فرمود: ما عَظُمَتْ نِعْمَةُ اللّه ِ عَلي اَحَدٍ اِلاّ عَظُمَتْ عَلَيْهِ حَوائِجُ النّاسِ، فَمَنْ لَمْ يَحْتَمِلْ تِلْکَ الْمَئونَةَ عَرَضَ النِّعْمَةَ لِلزَّوالِ؛ نعمت خدا بر کسي زياد نمي شود، مگر اينکه نياز مردم هم به او بيشتر مي شود. پس کسي که اين زحمت را تحمل نکند، نعمت را در معرض زوال قرار مي دهد.»
هديه دادن به مردم
يكى از روشهاى مردم دارى فرستادن هدايا براى آنان يبه مناسبت هاى مختلف مي باشد، زيرا اين كار موجب محبّت و دوستى ميان دو طرف مى شود، هداياى معصومان عليهم السلام به صورت و گونه هاى مختلفى، به تناسب موارد تقاضا، در منابع تاريخى ديده مى شود، گاهى به فرد متقاضى لباس هديه مى كردند، چنانكه على بن مهزيار مى گويد: امام جوادعليه السلام لباسى از جنس خزّ به من هديه كرده، و فرمود: اين لباسى است كه مى پوشيدم و با آن نماز مى خواندم. من لايحضره الفقيه، صدوق، ج 1، ص 170، ح 803.
برخى افراد از روى محبّت و علاقه به معصومان عليهم السلام، مى خواستند يكى از لباس هاى آنان را به جهت تبرّك، در اختيار داشته باشند، حسن بن على وشّاء از جمله ى آن افراد است، ولى هيبت امام عليه السلام، مانع مى شد كه تقاضايش را مطرح كند، او مى گويد: همچنانكه آرزوى خويش را در سر مى پروراندم، امام يكى از پيراهن هاى خود را برايم فرستاد. الخرايج و الجرايح: 383/1، ح 13. ؛ و قاسم بن علاء نيز پيراهنى بر تن داشتكه امام هادى عليه السلام برايش فرستاده بود.
عيادت بيماران
يكى از سنّتهاى پسنديده و مورد توجّه دين اسلام و پيشوايان دينى عيادت بيماران است، انسانى كه رنج و درد جسمى، بستر نشينش كرده و روح و روانش، از پس آن سخت آزرده و رنجور شده است، چشم انتظار حضور دوستان و آشنايانى است كه در طول زندگى با آنان مونس و همدم بوده است.
امام جوادعليه السلام با شنيدن خبر بيمارى يكى از دوستان خويش به عيادتش مى رود، و با حضور بر بالين بيمار و احوالپرسى از او، اميد به زندگى را در وى تقويت مى كند.
احمد بن ابى خلف مى گويد: ديدار امام جوادعليه السلام، نشاط و قوّتى را به جسم و جانم ريخت كه درد را فراموش كردم و همه ى حواسّ من متوجّه حضرتش شد، كنار بسترم نشست و كتابى از يونس بن عبد الرحمان با موضوع اعمال روز و شب و مستحبّات وارده، بالاى سرم بود، امام عليه السلام آن را برداشت و صفحاتى از آن را خواند و تا آخر كتاب ورق زد و به همه ى صفحات آن نگاهى انداخت، و سپس فرمود: خدا يونس را رحمت كند، خدا يونس را رحمت كند، خدا يونس را رحمت كند. رجال كشّى: 484، ح 913، وص 485، ح 916. وسايل الشيعه: 100/27، ح 33319.
شرايط پذيرش خدمت رساني به مردم:
شرط پذيرش هر عملي، از جمله خدمت به مردم، اخلاص است و مؤمن بايد به انگيزه جلب رضايت الهي خدمتگزار عيال اللّه باشد و هرچه ناخالصي در عمل بيشتر باشد، درجه مطلوبيت آن هم پايين تر خواهد آمد. علاوه بر دخالت اخلاص در اصل عمل، از ديدگاه امام جواد عليه السلام در تداوم اعمال نيز بايد اخلاص جاري باشد.
چه بسا عملي که انجام آن با خلوص است، ولي عامل به آن بعد از عمل، آن را به ريا و ناخالصي آلوده و از درجه مقبوليت الهي ساقط مي کند؛ لذا امام جواد عليه السلام فرمود:
اَلاْءبْقاءُ عَلَي الْعَمَلِ اَشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ؛ بقاي بر عمل سخت تر از خود عمل است.» و آن گاه که پرسيدند بقاي بر عمل يعني چه؟ فرمود: يَصِلُ الرَّجُلَ بِصِلَةٍ وَيُنْفِقُ نَفَقَةً لِلّهِ وَحْدَهُ لا شَريکَ لَهُ فَکُتِبَ لَهُ سِرّا ثُمَّ يَذْکُرُها وتُمْحي فَتُکْتَبُ لَهُ عَلانِيَةً، ثُمَّ يَذْکُرُها فَتُمْحي وَتُکْتَبُ لَهُ رِياءً؛ مردي هديه اي مي دهد و براي خداي يگانه بي شريک انفاقي مي کند، پس برايش به عنوان «عمل پنهاني» نوشته مي شود. سپس او کارش را يادآوري مي کند، در اين وقت عنوان قبلي محو مي شود و «عمل آشکار» برايش نوشته مي شود. آن مرد دوباره عملش را يادآوري مي کند پس عنوان قبلي محو مي شود و برايش «عمل ريايي» نوشته مي شود.»
خطبه دوم: 95/1/26
توصیه مجدد به تقوی
مناسبتها:
1 - روز 29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی.
2 - روز 30 فروردین برابر با 10 رجب سالرز ولادت امام جواد (ع).
3 - روز 2 اردی بهشت برابر با 13 رجب سالروز ولادت امیرالمومنین علی(ع).
آغاز ایام البیض و اعتکاف.
و سالروز تاسیس سپاه پاسداران
در دوران غوغاهای فرهنگی و غیر فرهنگی که در جوامع امروزی در دنیا وجود آمده و به زندگی های ما نیز وارد شده و در خیلی موارد نیز بدون اجازه وارد گردیده است ، و خلوتهای خدایی انسان ها و خانواده ها را برهم زده و به خلوتهای شیطانی تبدیل نموده است ، یکی از مهمترین راهکارهای مقابله با آن خطرات و آسیب ها ، توجه نمودن به مساله اعتکاف و حضور در آن مراسم معنوی است که زمینه آشتی دوباره با خداوند را برای انسان فراهم می کند، چرا که اعتکاف نوعی قرارداد مشترک بیمه معنوی انسان با خداوند است.
4 - نفاق سیاسی حاکمان منطقه و دنیای امروز
یکی از نکات رنج آور برای انسان ها و ملت های آزاده و عاقل در دنیای امروز اعم از مسلمانان و غیر مسلمانان این است که حاکمان مدعی دنیا که خود را به عبارتی کدخدای جهان و یا کدخدای منطقه می دانند ، رفتار سیاسی آنها در بسیاری ا ز موارد آمیخته با نفاق است و هیچ اثری از صداقت سیاسی مشاهده نمی شود.
و این نفاق های سیاسی آنقدر هم پیچیده است که متاسفانه برخی ها را به اشتباه می اندازد و گاهی نیز به فتنه می کشاند و فتنه انگیزی می کنند که نشان از بی بصیرتی افراد خواهد داشت.
وقتی مقام معظم رهبری در باره پروژه نفوذ سخن می گویند یکی ا زمصادیق آن همین تقییر رویه صداقت سیاسی به نفاق سیاسی است که خدای ناکرده ما هم بشویم همانند آمریکا و همراهانش که در زبان چیزی بگوییم و در عمل پیز دیگری عمل کنیم و یا در روز کاغذ چیزی بنویسیم و توافق کنیم و لی در عمل چیزی دیگری را پیاده نماییم، در جلسه لبخند بزنیم و لی در بیرون خط و نشان بگشیم!
اینها روحیه امریکایی است و چنانچه فرد انقلابی این کونه باشد یعنی استحاله شده و ماهیت خود را از دست داده است.
دولتمردان آمريكا كه خود را كدخداي جهان ميدانند، درواقع عامل اصلي آشوب و فتنه و ناامني نه فقط در ايران و منطقه و جهان اسلام كه در سطح دنيا ميباشند. هرجاي دنيا كه آتش فتنه و ناامني را برافروخته ميبينيم، ردپاي شيطان بزرگ آمريكا را بهخوبي در آنجا احساس و مشاهده مينمائيم.
امروز بدعهدي آمريكا در قبال برجام و تعهداتي كه در ضمن مذاكرات كمنظير هستهاي بر روي كاغذ ثبت گرديد و خيزبرداشتن براي برجامهاي بعدي و برنامهريزي تهديدات و فشارها و تحريمهاي بيشتر عليه جمهوري اسلامي، گواه اين حقيقت است كه هدف اصلي شيطان بزرگ و همپيمانانش در اروپا و منطقه، همواره چيزي نبوده است جز تغيير حاكميت سياسي و انقلابي و ديني در ايران بزرگ و مقتدر و تغيير حاكميت در ايران يعني شكست انقلاب اسلامي و نااميدي تودههاي مسلمان و مظلوم دنيا نسبت به مبارزه با توطئههاي نظام سلطه و استكبار جهاني و صهيونيزم بينالملل نیست !
و البته اين هدف شوم محقق نخواهد شد مگر از مجراي تغيير ذائقه و سبك زندگي مردم ايران.
اين همان مهمترين تهديدي است كه هرچند به صورتي خاموش عليه ملت ايران در جريان است و متأسفانه برخي تحولات و محاسبات غلط دولتمردان و نخبگان سياسي در داخل نيز بهمنزله پالسهايي اميدواركننده به دشمنان قسمخورده انقلاب اسلامي، زمينه را براي عوامل نفوذ فراهمتر نموده است.
نفاق سیاسی در مبارزه با تروریسم:
آنچه که نماد دیکری از نفاق سیاسی آمریکایی ها است و حاکمیت آمریکا، تفاق در ادعای مبارزه با تروریسم است،
حضرت آيتالله خامنهاي كمك آمريكاييها به داعش در عراق را نمونهاي از برخوردهاي غيرصادقانه ائتلافهايگوناگون مدعي مبارزه با تروريسم برشمردند و گفتند: آنها براي توجيه برخوردهاي دوگانه خود، تروريسم را به دو نوع خوب و بد تقسيم ميكنند.
رهبر انقلاب با اشاره به مليت اروپايي عاملان حوادث تروريستي در اروپا و همچنين حضور پر رنگ افرادي از اين كشورها در گروههاي تروريستي در سوريه و عراق، افزودند: اين واقعيتها نشاندهنده جدي نبودن غرب و بهويژه آمريكاييها در مبارزه با تروريسم است.
این فرمایشات مقام معظم رهبری حاکی از این است که این نفاق در همه عرصه ها وجود دارد.
شما ببینید در کشور سوریه همه مخالفان این کشور بهانه شان دفاع از حقوق مردم است اما در عمل به مخالفت با مردم و خواست مردم م یپردازند.
انتخابات پارلماني سوريه؛
آنچه در يك كشور ميتواند نماد دموكراسي و مردمسالاري ملاك قرار ميگيرد، حق تعيين سرنوشت و احترام به نظرات مردم است. در حاليكه نزديك به 6 سال از وقوع بحران در سوريه ميگذرد و كشورهاي معاند نظام سوريه به طرق مختلف سعي در ساقط كردن دولت اين كشور داشتند، اما همچنان سوريه توانسته انسجام و يكپارچگي درونيخود را در راستاي وحدت دولت و مردم حفظ كند. انتخابات مجلس سوريه براي اولينبار بعد از اصلاح قانون اساسي در اين كشور در روز چهارشنبه 25 فروردين كه با دستور بشار اسد در بهمنماه سال گذشته صورت گرفته بود، برگزار ميشود.
اما ببینید شما که این انتخابات که حق مردم است و جایگاه مردم را در تعیین سرنوشت حکایت می کند را غیر قانونی می دانند و تحریم می کنند.
اما دیدید که با چه وضعیت بسیار خوبی برگزار شد و حضور مردم نیز چقدر پرشور بود که انسان را به یاد انتخابات کشورمان می انداخت.
پيامهاي انتخابات مجلس
این انتخابات از سه جنبه داخلي، منطقهاي و بينالمللي داراي پيامها و انعكاسهاي متفاوتي است:
سطح داخلي:
در سطح داخلي ميتواند شامل پيامهاي زير باشد: اولاً سوريه در شرايطيجنگي و بحراني قايل به برگزاري انتخابات است.
ثانياً دولت اين كشور توان برگزاري انتخاباتي به وسعت كل كشور سوريه را دارد و حضورتروريستها نميتواند خدشهاي در برگزاري آن ايجاد كند.
ثالثاً مجلس، نمادي از هويت يك كشور است كه از قشرها و اقليتها و قوميتهاي مختلفي تشكيل شده است. بنابراين حضور نمايندگان از ساير اقليتها بهغير از حزب بعث اين امكان را به مردم و دولت ميدهد كه بتوانند در تصميمگيريهاي خود خواست يك گروه محدود را در نظر نداشته باشند.
رابعاً برگزاري انتخابات اين امكان را به ساير احزاب و گروههاي مخالف نظام حاكم ميدهد كه شرايط فعلي را بهترين موقع براي عرض اندام و تبيين مواضع خود بدانند.
سطح منطقهاي:
مهمترين پيام برگزاري انتخابات در سطح منطقهاي را ميتوان، تبديل شدن سوريه به الگو و سمبل در سطح منطقه دانست. اكثر كشورهاي منطقه دراي نظام پاتريمونال (پدرسالاري) يا پادشاهي هستند و حق انتخاب براي مردم اين كشور وجود ندارد. سير انتخاب شدن حاكمان در كشورهاي منطقه يا موروثي يا وابستگي نسبي است.
دومين پيام مهم در سطح منطقهاي، نشان دادن قدرت سوريه و ثبات در دولت اين كشور است. بسياري از كشورهاي منطقه درصدد سقوط نظام سوريه و تخريب زيرساختهاي موجود در اين كشور بودند كه تا به امروز اگرچه در تخريب زيرساختها و كشتار مردم سوريه موفق بودهاند، اما هنوز موفق به سقوط نظام حاكم نشدهاند. بلكه امروزه سوريه ميتواند به الگويي برايساير كشورها بهعنوان يك نظام دموكراتيك تبديل شود.
سطح بينالمللي: مهمترين پيام در سطح بينالمللي، ناكامي تلاش نزديك به 83 كشور در سقوط نظام سوريه است.
امروزه با برگزاری انتخابات مجلس در سوریه به روند حرکت این کشور به مسایل سیاسی و مذاکرات سوری سوری نزدیک تر خواهد شد، چرا که گروه های مختلفی در مجلس حضور پیدا می کنند و سهم خواهی گروه ها کمتر خواهد شد و این محصول اصلاح قانون اساسی سوریه است که با درایت خوبی انجام شده.
اما غربی ها و آمریکاییها که همان روحیه نفاق سیاسی را در خود پرورانده اند با نقش مردم مخالف هستند و تنها می گویند بشار اسد برود در حالی که او در موضع گیری هایش گفته که من به عنوان یک شهروند سوری حق شرکت در انتخابات را دارم و اگر مردم نخواستند و به دیگری رای دادند من باز هم در کنار مردم خواهم ماند و به مردم سوریه کمک خواهم کرد،
خوب این حرف که بسیار حرف روشنی است و کدام یکی از این سران کشورهای منطقه و عرب می توانند و جرات می کنند که اینگونه سخن بگویند.
آنهایی که امروز مدعی مبارزه با تروریسم هستند گفتن این جملات را حتی تمرین هم نکردند تا ببینند چه مزه خواهد داشت حالا آنها شده اند حامی مبارزه با تروریسم این همان نفاق سیاسی در حاکمیت بین المللی است.
و وقتی به ایران هم می رسند تازه سخن از برجام های متعدد و حتی در مسایل دفاعی و غیره بر زبان جاری می کنند که چیزی جز یاوه گویی نیست و نخواهد بود و مسئولان ما هم باید بیدار و با بصیرت باشند که خدای ناکرده پالس های خیال برانگیز برای دشمنان نفرستند.