2024 March 19 - سه شنبه 29 اسفند 1402
سبک زندگی اسلامی، (سبک اقتصادی زندگی)، (بازار و تجارت رکن مهم اقتصاد اسلامی)، (ویژگیهای بازار اسلامی)(4)
کد خبر: ٢٠٢٣ تاریخ انتشار: ١٦ بهمن ١٣٩٤ - ١١:١٩ تعداد بازدید: 2580
صفحه نخست » خطبه سال 94 » خطبه های نماز جمعه
سبک زندگی اسلامی، (سبک اقتصادی زندگی)، (بازار و تجارت رکن مهم اقتصاد اسلامی)، (ویژگیهای بازار اسلامی)(4)

خطبه اول: 94/11/16

توصیه به تقوی:

قال الامام علی(ع): فی ذکر حدیث معراج النبی: قال الله عزوجل:  یا احمد! علیک بالورع، فان الورع راس الدین و وسط الدین و آخر الدین، ان الورع یقرب العبد الی الله تعالی. بحارالانوار: 77/21 ح 6.

امام علی(ع) د رنقل حدیث معراج از قول خداوند می فرماید: ای احمد! بر تو باد که مراقب ورع و تقوا باشی، چرا که آغاز دین، میانه دین و پایان دین همه تقوا است.

همانا تقوا بنده را به خداوند نزدیک می کند.

 

موضوع: سبک زندگی اسلامی، (سبک اقتصادی زندگی)، (بازار و تجارت رکن مهم اقتصاد اسلامی)، (ویژگیهای بازار اسلامی)(4)

یکی از ویژگیهایی که برای بازار اسلامی معرفی شده این است که در بازار اسلامی به نباید رفتارهای غیر دینی صورت گیرد که از جله آنان احتکار است.

احتکار از مادۀ «حکر» است، و حکر به معنای ذخیره کردن طعام به امید و انتظار چیزی است. به کسی که این عمل را انجام می دهد «محتکر» گفته می‌شود. به نظر برخی از لغت‌شناسان، احتکار به معنای جمع آوری و نگهداری طعام و آنچه که خورده می‌شود(ارزاق)، به امید گران شدنش؛ است. لسان العرب،ج 4، ص 208 .

حکم شرعی احتکار

به طور مسلّم، از احتکار در شرع مقدّس نهی شده است. عدۀ زیادی از فقها نیز حکم به تحریم آن داده‌اند، همانند امام خمینی در کتاب بیع خود می‌نویسد: «اقتضای اکثر روایات؛ حرمت احتکار است. کتاب البیع ، ج ‏3، ص 611.

اگرچه برخی دیگر، دلایل حرمت را کافی ندانسته و حکم به کراهت داده اند، اما در هر صورت برخی از مجازات‌های محتکر (مانند به فروش گذاشتن اموال احتکار شده) مورد اجماع علما است.

اگرچه حرمتِ احتکار بر اساس آنچه در روایات آمده و نظر مشهور هم همان است، فقط در غلّاتِ چهارگانه و در روغن حیوانى و روغن نباتى است که طبقات مختلف جامعه به آن نیاز دارند؛

 ولی حکومت اسلامى هنگامى که مصلحت عمومى اقتضا کند، حق دارد از احتکار سایر احتیاجات مردم هم جلوگیرى کند و اجراى تعزیر مالى بر محتکر در صورتى که حاکم صلاح بداند، اشکال ندارد.

احتکار انباشت سرمایه است و مطلوب اسلام نیست

و الذین یکنزون الذهب و الفضه و لا ینفقونها فی سبیل الله فبشرهم بعذاب الیم.
آنهاکه از زر و سیم گنج می سازند و آنها را در راه خدا خرج نمی کنند، بعذابی دردناک مژده ده.
این آیه به ضرورت حرکت بر اساس سیاست گذاری و خط مشی تعیین شده از سوی خداوند در امر گردش منافع و سرمایه و پول تصریح دارد.

 

احتکار به آرزوی گرانی

قال رسول الله(ص): من تمنی الغلاء علی امتی لیله احبط الله عمله اربعین سنه. تارخ بغداد: 4/60 رقم 1676.

 

محتکر به خداوند نزدیک نیست
قال النبی (ص): من جمع طعاما یتربص به الغلاء اربعین یوماً فقد برء من الله و برء الله منه.
پیامبر اکرم (ص) فرمود: هر کس گندمی را به قصد گران شدن آن، چهل روز احتکار کند از خدا بری و خدا از او بری است. سفینه البحار، ج ، ص 291.

احتکار سرمایه را بی برکت می کند

قال الامام الصادق (ع): کل حکره تضر بالناس و تغلی السعر علیهم، فلا خیرفیها. دعائم الاسلام ،ج 2 ، ص 35 .
امام صادق (ع) فرمود هر احتکاری که به مردم زیاد برساند و نرخ را بالا ببرد، در آن خیری نیست.

احتکار کاری جاهلانه است

قال علی (ع): من طبائع الأغمار، إتعاب النفوس فی الاحتکار. غررالحکم / 304
حضرت علی (ع) فرمودند: رنج رساندن به مردم از راه احتکار، از خصلت های مردم جاهل است.

 

دستور پیامبر به حراج اموال محتکر جهت فروش به مردم

عن غياث بن إبراهيم ، عن جعفر بن محمد بن ، عن أبيه ، عن جده عليهم السلام ، قال: مر رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم بالمحتكرين فأمر بحكرتهم أن يخرج إلى بطون الأسواق وحيث تنظر الأبصار إليها..... التوحيد ص 388

 

احتکار کفاره و راه جبران ندارد

 قال النبی (ص): فیما رواه الامام الباقر (ع): أیما رجل اشتری طعاماً فکسبه اربعین صباحاً یرید به غلاء المسلمین، ثم باعه فتصدق بثمنه، لم یکن کفاره لما صنع. وسائل الشیعه، ج 12،ص 314 .
پیامبر اسلام ( ص ) فرمود: هر کس طعامی را بخرد و آنرا چهل روز نگاه دارد، تا مسلمانان را به گرانی دچار سازد، سپس کالای احتکار شده را بفروشد و بهای آنرا صدقه دهد، کفاره آنچه کرده است نخواهد بود.

 

جایگاه ویژه محتکرین در دوزخ

قال النبی (ص): اطلعت فی النار، فرأیت وادیاً فی جهنم یغلی، فقلت: یا مالک لمن هذا؟ قال لثلاثه: المحتکرین و المدمنین الخمر و القوادین. وسائل الشیعه، ج 12 ، 314 315 .
پیامبر اسلام (ص) : نگاهی به دوزخ افکندم، دره ای دیدم که می جوشید به مالک دوزخ گفتم: ای مالک این دره جای کیست؟ گفت جای سه گروه: محتکران، اشخاص دایم الخمر و دلالان زنا.

خطبه دوم: 94/11/16

توصیه مجدد به تقوی

مناسبتها:

1 -  روز 21 بهمن سالروز انتشار حكم تحريم استعمال تنباكو توسط فقيه مجاهد آيتالله ميرزاي شيرازي(1309 ه‍ .ق)

2 - روز 22 بهمن سالروز پيروزى انقلاب اسلامى ايران و سقوط نظام شاهنشاهى (1357 ه.ش)‏‏.

دو حادثه فوق که جزو رخدادهای تاذیخی این ایام است و یکی دیگر نیز که همین روزهای پیش و بویژه در روز گئشته بوقوع پیوست پیروزی و جبهه مقاومت سوریه در آزادسازی بخش مهم  تاثیر گذار این کشور از دست چبهه مورد حمایت استکبار و هم دستان آن، در مجموع ه رسه حادثه ب ریک محور حرکت می کند و یک مطلب را برا ی ما یادآوری می نماید و آن مبارزه با استکبار، طاغوت، استمعمارگران  و دشمنان اسلام و مسلمین است که هرکدام از آنها در یک مقطع زمانی بوقوع پیوسته و هدف مشترکی را تعقیب می کرده است.

 

اشتراک در ماهیت

ماهیت فتوای تحریم تنباکو در ماهیت استعمار ستیزی و استکبار ستیزی بود .

ماهیت انقلاب اسلامی نیز ماهیت استکبار ستیزی و طاغوت ستیزی بود.

ماهیت مبارزه مردم سوریه و مقاومت آنان نیز با همین ماهیت بوده است.

 

اشتراک در پایه های مبارزه

هر سه مورد و ه رسه حادثه و موضوع از یک پایه مشترکی برخوردار بوده است که پایه حضور مردم در مبارزات بوده است، و مردم بودند که در این مبارزه حاضر شدند و نقش آفرینی کردند ، هم در تحریم تنباکو این مردم بودند که قلیان ها را حتی در کاخ شاه شکستند و این مردم بودند که در انقلاب اسلامی و 2 بهمن پیروز شدند و این مردم بودند که در مقاومت سوریه موفقیت به دست آوردند.

 

اشتراک در هدف

هدف هر سه جریان و رخداد نیز از یک اشتراکی برخوردار بودند و آن استقلال کشور ، عزت مردم، و پای بندی بر ارزش های یک ملت است که در همه موارد قابل مشاهده است.

اخیرا مقام معظم رهبری در تبیین شاخصه های مکتب امام راحل به چند نمونه اشاره کردند که عبارت است از:

1. «مردم»، 2. «استقلال کشور»، 3. «تدین و پایبندی به مبانی اسلامی»، 4. «مبارزه با استکبار و زورگویی»، 5. «مسأله فلسطین»، 6. «موضوع معیشت مردم»، 7. «توجه به مستضعفین و رفع فقر».

رهبر معظم انقلاب خاطرنشان ساختند که اين موارد خطوط اصلی انقلاب هستند که از ترکیب آنها «هندسه انقلاب» بهدست میآید.

حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به تلاش برخی برای جابجایی خطوط اصلی و روشن انقلاب تأکید کردند: امام(ره) «مظهر انقلاب اسلامی» است و بر همین اساس، بیانات ایشان که در دهها جلد کتاب مدون شده، «مبانی انقلاب» است.

 

پیروزی های چشم گیر جبهه مقاومت در سوریه:

پیروزی مردم سوریه در حال یرقم می خورد که مخالفان و تروریست ها ا زحمایت جبهه غربی عربی برخوردار بوده اند و ملت سوریه را در یک فشار تروریستی قرار داده بودند و همین دو شهر نبل و الزهرا 44 ماه در محاصره بود ولی مقاومت مردم پاسخ داد آنان را به پیروزی رساند

این مقاومت نشان می دهد که مردم سوریه بر تروریزمی که از سوی غرب ورژیم ها وگروه های وابسته به آن حمایت همه جانبه آشکار و پنهان می شود، پیروز شده اند.

اهمیت این پیروزی به خاطر این است که در طول ماه های گذشته، جاده "کاستیلو" که ترکیه را به اعماق سوریه وصل می کند، محل ترانزیت هزاران تن سلاح مرگباری بود که به همراه دلارهای امریکایی وسعودی به دست گروه های تروریستی می رسید و هم اینک با قطع بخش شمالی این اتوبان رگ حیاتی تروریسم در منطقه حلب به دست رزمندگان جبهه مقاومت افتاده است.

شهرستان (عزاز) که دو شهر نبل والزهراء با جمعیت حدود 70 هزار نفر در آن قرار گرفته است مهم ترین منطقه ارتباطی حامیان تروریسم با تروریست های جنایت کار بود که بخش اعظم آن در عملیات النصر به دست رزمندگان اسلام افتاده است.

و شاید همین سبب شده که معارضان سوری یکباره میز مذاکره را به صورت تند ترک کرده و حامیان آنها همانند آمریکا و فرانهس و عربستان انیز مواضع تندی گرفتند و تهدید کردند مردم و رزمندگان سوری را.

این به خوبی نشان دهده ارتباط قوی این دولت ها با تروریزم جنایتکار ئر سوریه است.

این منطقه یعنی نبل و الزهرا در مجاورت مرزهای ترکیه قرار دارد و تروریست ها از اتصال کامل اطلاعاتی ولجستیکی با حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی خود برخوردار بوده اند، از این رو این پیروزی یک ضربه اساسی به تروریزم و حامیان خارجی آن بود و راه را برای موفقیت های عملیاتی بعدی رزمندگان اسلام هموار نمود و وحشت فوق العاده ای را بر استکبار جهانی وارد کرد.

جالب این است که چند ماه پیش زهران علوش فرمانده گروهک تروریستی موسوم به "جیش الاسلام" که حدود پنجاه روز پیش به هلاکت رسید، تعدادی از فرماندهان این گروهک را به ساختمان مخروبه ای برد و به آنان گفت: "من بدین منظور شما را به این ساختمان آورده ام که به شما بگویم این باقی مانده کاخ ولیدبن عبدالملک است. ما ماموریت داریم خلافت بنی امیه را زنده کنیم وهمان کاری که بنی امیه با حسین بن علی وپیروانش کردند با شیعیان انجام دهیم. او سپس قسم خورده بود که از خون پیروان اهل بیت جوی ها روان خواهد ساخت.

یکی از سران رژیم صهیونیستی روز پنج شنبه گفت: پیروزی مردم سوریه و حزب الله لبنان در عملیات النصر، به ما یادآور می شود که اگر آنان در جنگی شهری و خیابانی علیه ما وارد عمل شوند قطعا پیروز خواهند شد.

یکی از تاثیرات مهم عملیات پیروزمند النصر خنثی کردن توطئه مهم امریکا در ایجاد منطقه پرواز ممنوع و به عبارت دقیق تر آغاز تجزیه سرزمین سوریه بود. این عملیات در منطقه ای صورت گرفت که در طرح امریکا و ترکیه، قلب هدایت و اداره منطقه ممنوعه پروازی در شمال سوریه بود. عملیات چهارشنبه چهاردهم بهمن این طرح تجزیه طلبانه را خنثی و امید دشمنان اسلام به پیدا کردن راهی برای تسلط بر سوریه را به یاس تبدیل کرد.

اما دشمن به دنبال این است که این پیروزی مهم مردم سوریه را به یک رنگ قبیله ای و مذهبی آلوده و کم ارزش کند چرا که آن منطقه منطقه شیعه نشین سوریه است ول یهمه می دانند که در این پیروی ها هم شیعه و هم سنی سوریه خوشحال شدند و این توطئه برای ملت سوریه کارساز نیست و نخواهد بود.

خلاصه اینکه:

 مبارزه با ماهیت استکبار ستیزی ، و حرکت بر پایه مردم و برای رسیده به هدف حفظ استقلال و عزت مسلمانان  راهی است که هرگز تعطیلی نخواهد داشت و این حرکت مخصوص بهمن 57  و در خصوص کشور ایران عزیز نبوده و نیست یلکه بهمن 94 نیز ادامه دارد اگرچه ممکن است تاکتیک آن تغییر کند و یا در حوزه دیگری رخ دهد ولی برای همیشه مبارزه با استکبار در دستور کار مسلمانان بلکه موحدان جهان نیز بوده و خواهد بود، حال گاهی در ایران، گاهی در عراق، و گاهی در سوریه و یا در یمن و یا هر نقطه دیگر.

 



Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو مطالب | جستجو | پيوندها | گالري تصاوير | نظرسنجي | معرفی استاد | آثار و تألیفات | طرح سؤال | ایمیل | نسخه موبایل | العربیه
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه