2024 April 29 - دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
سبک زندگی اسلامی، (سبک اقتصادی زندگی)، (تبیین ارکان اقتصاد زندگی)(نگاه اسلام به کار و شغل به عنوان رکن اقتصاد) (اشتغال برای اینکه باری بر دوش دیگران نباشیم)
کد خبر: ١٩٥٧ تاریخ انتشار: ٢٩ آبان ١٣٩٤ - ١٠:٣٦ تعداد بازدید: 2212
صفحه نخست » خطبه سال 94 » خطبه های نماز جمعه
سبک زندگی اسلامی، (سبک اقتصادی زندگی)، (تبیین ارکان اقتصاد زندگی)(نگاه اسلام به کار و شغل به عنوان رکن اقتصاد) (اشتغال برای اینکه باری بر دوش دیگران نباشیم)

خطبه اول: 94/8/29

توصیه به تقوی:

عن السكوني ، عن أبي عبد الله ( عليه السلام ) قال : من التواضع أن ترضى بالمجلس دون المجلس وأن تسلم على من تلقى وأن تترك  المراء وإن كنت محقا وأن لا تحب أن تحمد على التقوى . الكافی ج 2 ص 122.

امام صادق(ع) فرمود: اا زنشانه های تواضع . فروتنی این است که .........دوست نمی داری که بر رعایت تقوی تو را بستایند.

 

موضوع: سبک زندگی اسلامی، (سبک اقتصادی زندگی)، (تبیین ارکان اقتصاد زندگی)(نگاه اسلام به کار و شغل به عنوان رکن اقتصاد) (اشتغال برای اینکه باری بر دوش دیگران نباشیم).

یکی از ویژگی هایی که در اسلام در امر اقتصاد و درآمد و اشتغال بیان شده و به زیبایی از آن نام برده شده است، روحیه کار و تلاش برای اینکه باری بر دوش دیگران نباشد است.

فراوان توصیه شده که کار کنید تا بار شما را دیگران بر دوش نکشند.

و سر این مطلب نیز شاید برای این باشد که همه افراد باید در جامعه اقتصادی و اقتصاد جامعه فعال باشند نه اینکه یک عده تلاش کنند و دیگران بخورند که این نظام اقتصادی اسلامی نیست بلکه این نظام سرمایه داری است که سرمایه فضیلت افراد است نه عامل تولید و اشتغال.

اما در اسلام و اقتصاد اسلامی روحیه بچه پولداری که او فقط تفریح کند و کار نکند و در مقابل دیگران کار کنند مذموم است.

دارایی و حتی سرمایه والدین در دین اسلام مانع از کار و تلاش نمی شود بلکه سفارش اسلام به او نیز همین است که اگرچه دارایی تو برایت کفایت می کند ولی نباید از کار جدا شوی ، چرا که سرمایه تو فقط از آن خودت نیست بلکه در حقیقت سرمایه ملی است که باید به کار گرفته شود تا برای نسل آینده نیز ظرفیتی فراهم نماید

 

باری بردوش دیگران بودن گناه است

قال رسول الله(ص): کفی بالمرء اثما ان یکون کلا و عیالا علی المسلمین. مسند زید: 388.

 

باری بر دوش مردم بودن را خداوند دوست ندارد

داود ( عليه السلام ) - لما مر بإسكاف - : يا هذا اعمل وكل ، فإن الله يحب من يعمل ويأكل ، ولا يحب من يأكل ولا يعمل. ميزان الحكمة ج 3  ص 2700.

 

باری بر دوش مردم بودن توکل نیست

وعن أمير المؤمنين ( عليه السلام ) : أنه رأى يوما جماعة فقال :  من أنتم ؟  

قالوا : نحن قوم متوكلون.

فقال : " ما بلغ بكم توكلكم ؟  قالوا : إذا وجدنا أكلنا ، وإذا فقدنا صبرنا ،

فقال ( عليه السلام ) : هكذا يفعل الكلاب عندنا ، فقالوا : كيف نفعل يا أمير المؤمنين ؟ فقال :  كما نفعله ، إذا فقدنا شكرنا ، وإذا وجدنا آثرنا  . مستدرك الوسائل ج 7 - ص 217.

 

کار برای باری بردوش مردم نبودن از عبادت بهتر است

عدة من أصحابنا ، عن أحمد بن محمد بن خالد ، عن أبيه ، عن أبي طالب الشعراني ، عن سليمان بن معلى بن خنيس ، عن أبيه قال : سأل أبو عبد الله ( عليه السلام ) عن رجل وأنا عنده فقيل له : أصابته الحاجة ، قال : فما يصنع اليوم ؟

قيل : في البيت يعبد ربه قال : فمن أين قوته ؟

قيل : من عند بعض إخوانه فقال أبو عبد الله ( عليه السلام ) : والله للذي يقوته أشد عبادة منه . الكافي  ج 5  ص 78.

 

دعای افرادی که باری بر دوش مردم هستند ، مستجاب نمی شود

محمد بن يحيى ، عن أحمد بن محمد ، عن ابن فضال ، عن ابن بكير ، عن عمر يزيد قال : قلت لأبي عبد الله ( عليه السلام ) رجل قال : لأقعدن في بيتي ولاصلين ولأصومن ولأعبدن ربي فأما رزقي فسيأتيني فقال أبو عبد الله ( عليه السلام ) : هذا أحد الثلاثة الذين لا يستجاب لهم . الكافي  ج 5  ص 77.

 

عن محمد بن علي ، عن هارون بن حمزة ، عن علي بن عبد العزيز قال : قال لي أبو عبد الله ( عليه السلام ) : ما فعل عمر بن مسلم؟ قلت : جعلت فداك أقبل على العبادة وترك التجارة .

فقال : ويحه أما علم أن تارك الطلب لا يستجاب له.

إن قوما من أصحاب رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) لما نزلت ( ومن يتق الله يجعل له مخرجا ويرزقه من حيث لا يحتسب.

أغلقوا الأبواب وأقبلوا على العبادة وقالوا : قد كفينا فبلغ ذلك النبي ( صلى الله عليه وآله ) فأرسل إليهم ، فقال : ما حملكم على ما صنعتم ؟ قالوا : يا رسول الله تكفل لنا بأرزاقنا فأقبلنا على العبادة ، فقال : إنه من فعل ذلك لم يستجب له ، عليكم بالطلب . الكافي ج 5  ص 84.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خطبه دوم: 94/4/28

توصیه مجدد به تقوی

مناسبتها:

1 - آغاز هفته بسیج و ارتحال حضرت آیه الله العظمی میرزا جواد تبریزی ره. و سالروز شهادت عمار یاسر صحابی مومن و مسلمان در روز 9 صفر.

2 - غرب و اروپا گرفتار وحشی گری های فرزند نامشروع خودش به نام داعش

اين روزها با گسترش دامنه تروريسم دولتي، اين ارمغان غرب و اروپا و بلكه بهتر بگوئيم صهيونيزم بينالملل كه بلايي غيرقابل پيشبيني براي امنيت جامعه بينالملل بهشمار ميرود، نه تنها كشورهاي منطقه و جوامع اسلامي بلكه محيط بينالملل را آبستن حوادث و اتفاقاتي غيرقابل جبران نموده است.

راهبردهاي غلط نظام سلطه در پوششهاي عوامفريبانه همواره در پوشش امنيت جهاني، حقوق بشر، دمكراسي، آزادي و... تاكنون پلشتترين و كريهترين جلوه از ناامني و ظلم و تحكم و ديكتاتوري را براي بشريت در اقصي نقاط جهان بههمراه داشته است.

اين باور درست و صحیح در مناطقي از دنيا  ملموس تر  است كه رد پاي آمريكائيها و رژيم صهيونيستي و برخي ديگر از كشورهاي اروپايي همچون انگليس و يا وابستگان منطقهاي آنها همچون عربستان، بهوضوح ديده ميشود.

و این بلا و جنایت امروز از کشورهایی که مورد نظر خالقان این پدیده جنایتی بوده ، فراتر رفته و به حوزه استحفاظی خود آنها رسیده است و دامن آنها را گرفنه است.

البته این حرکت به خاظر بی توچهی های آنان به هشدار های مسلمانان بود چرا که پیش از اين و در پي جنايات وحشيانه داعش، رهبر معظم انقلاب هشدار داده بودند، كشورهاي حامي تروريستهاي تكفيري از «باد»ي كه كاشتهاند، «طوفان» درو خواهند كرد و امروز آغاز همان دورهاياست كه حضرت ايشان پيشبيني كرده بودند؛ «برخي كشورهاي منطقه اكنون با كمك به گروههاي تكفيري از كشتار و جنايات آنها در سوريه و برخي كشورهاي ديگر حمايت ميكنند، اما در آينده نه چندان دور، اين گروهها بلاي جان همان كشورهاي حامي خواهند شد و در نهايت مجبور خواهند بود كه با هزينه زياد، آنها را از بين ببرند.» (12 خردادماه 1393).

البته ما و ملت های مسلمان هرگونه ترور و آدم کشی و جنایت را در هرکجای جهان و بر هر ملتی که رخ دهد محکوم می کنیم و از رخداد آن خوشنود نیستیم بلکه آزرده خاطر هستیم اما آنچه از رهگذر اتفاقات اخير در پاريس (فرانسه) ميتوان فهميد اين حقيقت است كه برهم زنندگان امنيت و آسايش ملتها خود تحمل كمترين و كوچكترين حادثه و بحران را در كشورهايشان ندارند، اين در حالي است كه همواره ادعاي امنترين و آرامترين كشورها را هم داشته و دارند

همین دولت فرانسه و امثال آنها تا دیروز از تروریست های بی دین داعش حمایت می کردند و به دنبال این بودند که تنها راه حل سوریه، رفتن بشار اسد است، و برا ی مردم سوریه در تعیین حق سرنوشتشان هیچ حقی قایل نبودند اما امروز ببینید خودتان چگونه گرفتار شده اید. و همچون مردم سوریه و عراق در روزهای آغازین حضور پدیده شوم داعش سرگردان و متحیر هستید.

اما تجربه مقاومت و ایستادگی مردم سوریه و عراق تنها یکراه بود و آن ایجاد بسیج عمومی یک ملت در مقابل دشمنان و زیاره خواهان و تروریست ها بود که این اندیشه نیز از آموزه های انقلاب اسلامی ایران است که به آنها آموزش داده شده است.

آنها که فکر می کنند که بسیج تنها یک نیروی نظامی صرف است و پشتوانه فکری و علمی ندارد بسیار کوته فکر هستند.

مقام معظم رهبری در باره بسیج چنین فرمودند:

بسيج يك انديشه است، يك فكر است، يك منطق است، يك منظومه فكري است. علّت اين هم كه همه ميبينند كه تحصيلكرده، نخبه، نابغه، از رشتههاي مختلف مجذوب بسيج ميشوند، اين است كه بسيج صرفاً يك حركت احساسي نيست؛ يك منطق قوي پشت سرِ بسيج وجود دارد؛ اين منطق، اين علم، وقتي با عمل همراه ميشود، اين غوغا را درست ميكند؛ اين حوادث شگفتآور را خلق ميكند.

پايه اين تفكّر چيست؟.....

الف. اعتقاد به مسؤوليّت انسان

پايه اين تفكّر، اعتقاد به مسؤوليّت انسان است؛ مسؤوليّت انسان. انسان موجودي است مسؤول. نقطه مقابل اين فكر، حالت احساس بيمسؤوليّتي، «ولش كن»، «برو خوش باش»، «به خودت بپرداز» است. پايه فكري بسيج اين مسؤوليّت الهي است كه مباني ديني مستحكمي دارد. نه فقط مسؤوليّت در برابر خود و در برابر خانواده خود و نزديكان خود - كه اين هست - بلكه مسؤوليّت در قبال حوادث زندگي؛ در قبال سرنوشت جهان، سرنوشت كشور و سرنوشت جامعه، چه مسلمان، چه غيرمسلمان. اين احساس مسؤوليّت فقط نسبت به انسانهاي همعقيده و مسلِم و مؤمن نيست، بلكه حتّي نسبت به غيرمسلمين و غيرمؤمنين هم احساس مسؤوليّت ميكند.

اين تفكّر مسؤوليّت انسان، جزو بيّنات اسلام است، يعني هيچكس نميتواند در اين ترديد بكند كه اسلام، انسان را اينجور موجودي ميداند: موجودي كه مسؤول است، كار از او خواسته شده است.

ب. بصيرت و روشنبيني

دوّمين پايه كه در كنار اين هست كه مكمّل پايه اوّل است، عبارت است از بصيرت، روشنبيني. يعني چه؟ يعني شناخت زمان، شناخت نياز، شناخت اولويّت، شناخت دشمن، شناخت دوست، شناخت وسيلهاي كه در مقابل دشمن بايد بهكار برد؛ اين شناختها؛ بصيرت است. هميشه با يك سلاح نميشود مبارزه كرد. در همه ميدانها با يك سلاح نميشود رفت. كدام سلاح را بهكار بيندازيم؟ دشمن كجا است؟ بارها من عرض كردهام اينهايي كه بصيرت ندارند - مثل اين بيچارههايي كه در فتنه گرفتار شدند - مثل كسانياند كه در تاريكي شب، در مه غليظ، در غبار ميخواهند مخالفي را، دشمني را بزنند؛ خب نميداند دشمن كجا است.

بصيرت كه نبود، هرچه كه مسؤوليّت و انگيزه بيشتر باشد، احساس بيشتر باشد، خطر بيشتر است؛ اطميناني ديگر نيست به اين آدم بيبصيرت و بدون روشنبيني كه دوست را نميشناسد، دشمن را نميشناسد و نميفهمد كجا بايد اين احساس را، اين نيرو را، اينانگيزه را خرج كند.

اگر اين ركن دوّم نباشد، امر به معروفش هم اشتباهي درميآيد، جهادش هم اشتباهي درميآيد، امرِ مورد اهتمامش هم دچار خطا ميشود و به كجراهه ميافتد.

 

وظیفه مهم بسیج در دوران فعلی و وضعیت جدید

به جهت اینکه بسیج یک فکر مسئولیت پذیری همراه با بصیرت و بینایی است باید در همه دوره ها به این نکنه توجه کند که امروز با بصیرتی که داریم چه نیازی وحود دارد و جه خطری در پیش است که بابرنامه به مبارزه و مقاومت در بابر آن رفت.

امروز آنچه که با ورود کشور در بحث های جدید همانند برجام و غیره ، به عنوان خطر تلقی می شود نفوذ بیگانگان به صورت هدفمند در کشور و میان ملت است که باید مورد توجه بسیج قرار گیرد.

نفوذ جديد است و هنوز بهخوبي براي مردم تشريح نشده است، يكي از كارهاي بسيج اين است كه اين موضوع را براي مردم بهخوبي تشريح كند. نفوذ، از ابتداي انقلاب بهعنوان يك تاكتيك آمريكا وجود داشته، به اين معنا كه آمريكا براي براندازي نظام، با استراتژيهاي جنگ نظامي، جنگ تروريستي، جنگ سياسي، جنگ اقتصادي و جنگ فرهنگي به مواجهه با نظام اسلامي پرداخته و در خلال آن براي پيشبرد اهداف خود، نفوذ تاكتيكي انجام داده است. مسأله جديد اين است كه نفوذ از يك مسأله تاكتيكي به يك استراتژي و راهبرد آمريكا عليه انقلاب اسلامي ايران تبديل شده است.

مساله نفوذ آنقدر مهم است که مقام معظم رهبری انقلاب در دوران اخیر  70 بار تذكر دادهاند.

 

 

 



Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو مطالب | جستجو | پيوندها | گالري تصاوير | نظرسنجي | معرفی استاد | آثار و تألیفات | طرح سؤال | ایمیل | نسخه موبایل | العربیه
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه