خطبه اول: 94/5/30
توصیه به تقوی:
پيامبر صلى الله عليه وآله : سُئِلَ رَسولُ اللَّهصلى الله عليه وآله: مَنْ اَتْقَى النَّاسِ؟ قال: آمَرُهُمْ بِالْمَعْروفِ وَ اَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ اَوْصَلُهُمْ لِلرَّحِمِ.
از رسول خداصلى الله عليه وآله سؤال شد: با تقواترين مردم كيست؟
فرمود: كسى كه بيشتر امر به معروف و نهى از منكر و صله رحم نمايد. كنزالعمال ح 8474
موضوع: مسجد و کارکردهای فرهنگی آن
توجه به مسایل فرهنگی از مهمترین نیازهای جامعه دینی است ، چرا که انسان و بویژه انسان متدین با فرهنگ دینی زندگی می کند و چنانچه فرهنگ دین و اخلاقی را از وی بستانند در حقیقت زندگی را از وی ستانده اند.
امام کارهای فرهنگی در همه ادیان الهی از مکانهای فرهنگی که آنها را معابد می نامند ، شروع شده و می شود، از این رو در فرهنگ اسلام همه کارهای بر محوریت مسجد رقم می خورد.
رفتن به سوی مسجد:
قال الامام الصادق - علیه السلام - : مَنْ مَشی اِلَی الْمَسْجِدِ، لَمْ یَضَعْ رِجْلَهُ عَلی رَطْبٍ وَ لا یابِسٍ اِلاّ سَبَّحَتْ لَهُ الْاَرْضُ. بحار الانوار، ج 84، ص 13.
امام صادق - علیه السلام - فرمود: هر كس به طرف مسجد برود، پایش را بر هیچ تر و خشكی نمی گذارد، مگر اینكه زمین برای او تسبیح می گوید.
مسجد گذرگاه نیست
عن رسول الله صلى الله عليه و آله و سلّم :لا تَجعَلُوا المَساجِدَ طُرُقا حتّى تُصَلُّوا فيها رَكعتَينِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم : مسجدها را گذرگاه خود مكنيد ، مگر آن كه دو ركعت نماز در آنها بخوانيد .أمالي الصدوق : 344 / 1.
حضور در مسجد:
قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : یا اَباذَرَ اِنَّ اللهَ تَعالی یُعْطیكَ ما دُمْتَ جالِساً فِی الْمَسْجِدِ بِكُلِّ نَفَسٍ تَنَفَّسَ فیه دَرَجَةً فِی الْجَنَّةِ. بحار الانوار: 83/370.
پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: ای ابوذر! تا زمانی كه در مسجد نشسته ای، خداوند برای هر نفسی كه می كشی، درجه ای از بهشت برایت پاداش می دهد
مسجد محل کسب آخرت است
قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : اَلمَساجِدُ سُوقٌ مِنْ اَسْواقِ الآخِرَةِ، قِراها اَلْمَغْفِرَةُ وَ تُحْفَتُها الْجَنَّةُ. بحار الانوار، ج 84، ص 4
پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: مساجد بازاری از بازارهای آخرت هستند كه در آن بر سفره آمرزش می نشینند و با هدیه بهشتی بدرقه می شوند.
مسجد برای زیارت خداوند است
قال الامام الحسن - علیه السلام - : اَهْلُ الْمَسْجِدِ زُوّارُ اللهِ وَ حقٌ عَلَی الْمَزُورِ اَلتُّحفَةُ لِزائِرِهِ. كلمة الامام الحسن، ص 41
امام حسن - علیه السلام - فرمود: اهل مسجد زائران خدا هستند و بر زیارت شونده است كه به زائرانش هدیه ای بدهد
پاکیزگی مساجد
قال الامام الرِّضا - علیه السلام - : اِنَّ الجنَّةَ وَ الْحُورَ لَتَشْتاقُ اِلی مَنْ یكْسِحُ الْمَسْجِدَ أو یَأخُذُ مِنْهُ الْقَذی. مستدرك الوسائل، ج 3، ص 385
امام رضا - علیه السلام - فرمود: بهشت و حوریان بهشتی مشتاق كسی هستند كه مسجد را تمیز كند یا آلودگی های آن را بگیرد.
اهمیت کارهای فرهنگی پرجاذبه در مساجد:
قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : مَنْ اَحَبَّ اَنْ لا یٌظْلَمَ لَحَدُهُ فَلْیُنَوِّرِ الْمَساجِدَ. مستدرك الوسائل، ج 3، ص 386
پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: هر كس دوست دارد قبرش تاریك نباشد، مساجد را نورانی كند.
قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : مَنْ اَسْرَجَ فی مَسْجِدٍ مِنْ مَساجِدِ اللهِ سِراجاً، لمْ تَزَلِ الْمَلائِكَةُ وَ حَمَلَةُ الْعَرْشِ یَسْتَغْفِرونَ لَهُ مادامَ فی ذلكَ الْمَسْجِدِ ضوْءٌ مِنَ السِّراجِ. من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 169
پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: هر كس در مسجدی از مساجد خدا چراغی روشن بیافروزد، تا زمانی كه روشنایی از چراغ در آن مسجد است، فرشتگان و حاملان عرش برایش استغفار می كنند.
در مسجد گناه نکنید
قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : اَلْجُلُوسُ فِی الْمَسْجِدِ لِإنْتِظارِ الصَّلاةِ عِبادَةٌ ما لَمْ یُحْدِثْ. قیلَ یا رسولَ الله وَ مَا الْحَدَثُ؟ قالَ: اَلْاِغْتِیابُ. بحار الانوار، ج 83، ص 384.
پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: نشستن در مسجد، در انتظار نماز تا زمانی كه حدثی از او صادر نشود، عبادت است. بعضی از اصحاب گفتند: ای رسول خدا حَدَث چیست؟ پیامبر فرمود: غیبت كردن
قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : لَحَدیثُ الْبَغْیِ فِی الْمَسْجِدِ، یَأكُلُ الْحَسَناتِ كَما تَأكُلُ الْبَهیمَةُ الْحَشیشَ. مستدرك الوسائل، ج 3، ص 371.
پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: سخن ناروا در مسجد، حسنات و خوبی های انسان را می خورد آن گونه كه چارپایان، علف ها را می خورند
خطبه دوم: 94/5/30
توصیه مجدد به تقوی:
مناسبتها:
1 – روز 30 مرداد برابر با روز 6 ذی القعده روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسي، شاهچراغ(ع).
و سالروز آتشسوزي مسجدالاقصي بهدست صهيونيستها (1973 م) وروز جهاني مسجد.
علامه مجلسی در کتاب ((مراة العقول)) در شرح حدیث پانزدهم می گوید:
ام احمد مادر بعضی اولاد آن حضرت می بود و او داناترین، پرهیزگارترین و گرامی ترین زنهایش در نزد آن حضرت بود که اسرار خود را به وی می سپرد و اماناتش را نزد او ودیعه می نهاد.
در کتاب اصول کافی در باب ((امام در چه زمانی می داند امام است)) آمده است که حضرت امام موسی(علیه السلام) امانت سر به مهری به ((ام احمد)) سپردند و فرمودند بعد از شهادت من هر کس از اولاد من در طلب این امانت آمد خلیفه و جانشین من است، با او بیعت نما که جز خدا کسی خبر از این امانت ندارد. بعد از شهادت امام موسی(علیه السلام) حضرت امام رضا(علیه السلام) به نزد ام احمد آمدند و امانت پدر را طلبیدند. ام احمد بگریه افتاد و دانست که امام (علیه السلام) شهید شده اند. پس آن بانوی محترمه امانت را بر حسب وصیت آنحضرت به امام رضا (ع)تقدیم نمود و با ایشان بعنوان امام هشتم شیعیان بیعت کرد
2 – روز 2 شهریور آغاز هفته دولت.
3 – روز 5 شهریور برابر با 11 ذی القعده سالروز فرخنده ميلاد حضرت امام عليبنموسي الرضا(ع) (148 ه.ش).
4 – سخنان مقام معظم رهبری در باره نفوذ دوبار ه آمریکا.
مقام معظم رهبری در دیداری که با مجمع جهانی اهل البیت و اتحادیه رادیو تلویزیون های کشور های اسلامی داشتند به نکته بسیار مهمی اشاره کردند که نیازمند تامل و دقت بیشتر است.
از ديرباز، بزرگ ديدهبان تيزبين انقلاب، با رصد هوشمندانه و نگاهي ژرف و انقلابي در مقام افشاي توطئههاي جبهه استكبار به سركردگي آمريكا، هشدارهاي قاطع و نافذي را مطرح فرمودهاند، افسوس آنانكه بايد گِراها و رهنمودهاي معظمله را بهموقع دريافت و بههنگام اقدام نمايند، بهخوبي عمل نكرده و نميكنند.
در مقطعي از دو عنصر شوم انفعال و ارتجاع ياد كردند تا شايد برخي مديران و مسؤولان خسته و بيانگيزه و خوابرفته را بيدار كنند
در مقطعي از تهاجم و شبيخون و ناتوي فرهنگي خصم بهروشني پرده برداشتند.
در زماني از اهداف مرموز جبهه استكبار مبني بر سكولاريزهكردن و دينزدايي و به دوران طاغوت برگرداندن جامعه، ياد فرمودند تا بدانجا كه نسبت به انگيزههاي شوم برخي خودباختگان و اهالي فتنه، كه پشت شعار عوامفريبانه اسلام رحماني، با غفلت از گرگان در كمين نشسته، هرگونه مبارزه با ظلم و فساد را خشونت تلقي ميكنند، قاطعانه هشدار دادند.
و يكتنه در حمايت از نهضت بيداري اسلامي و خط مقاومت در برابر نقشههاي استكباري در منطقه با صلابت ايستاده و از مسجد الاقصي و مبارزه با اسرائيل غاصب بهعنوان آرماني هميشگي ياد كرده و در حمايت از محرومان و مظلومان، همچون اجداد طاهرينش فرياد كونا للظالم خصماً و للمظلوم عونا سر ميدهد.
او كه با درك درست از سياستها و توطئههاي براندازانه (تهديد و تحريم) دشمنان، راهحل معضلات كشور را در توجه به سرمايههاي داخلي و مبارزه همهجانبه با انواع فساد و عمل به سياستهاي اقتصاد مقاومتي ميداند.
حال بايد از خود بپرسيم كه كجاي كار اشكال دارد و ميلنگد؟! ديدهبان كه خوب ميبيند و بهموقع و بههنگام با نقشآفرينياش حجت را بر همگان اعم از مردم و دولتمردان و حزبالله تمام مينمايد، چرا بايد شاهد زاويههايي دردناك با هشدارها و منويات او باشيم؟!
چرا باید این چنین باشیم که خود نتوانیم واقعیت های جامعه ر ا ببینیم و دشمنی ها را مشاهده کنیم و بصیرت به خر ج دهیم!
چرا گاهی آنقدر در اميدهاي كاذب و غرق در خوشحالی هایمان می شویم كه از اهداف اصلي دشمنان غفلت می ورزیم ، گویا نه اينكه در اين دنياي جنگلگون، گرگ و روباهي هم در كمين و بهدنبال مجال و فرصتي براي نفوذ به حريم امن انقلاب و نظام اسلامي هستند.
طبيعي است وقتي مرزبانان و نگهبانان حريم ارزشها و آرمانهاي نظام و انقلاب را خواب و غفلتي فرا بگيرد و يا خودي را بهجاي دشمن موضوع اصلي گفتمانها و دلواپسيهاي خود قرار دهیم، چه بر سر عزت و اقتدار و استقلال ملت ميآيد.
آيا بايد هميشه رهبري هوشمند انقلاب در مقام بصيرتدهي و بصيرتافزايي به ميدان بيايند؟ پس ما كجاي پازل انقلاب و نظام و ارزشهاي آن تعريف ميشویم؟
كيست كه نداند شيطان بزرگ با همان خوي و خصلت استكباري و سلطهگري هميشگياش تنها در انديشه منافع خويش است و در اين راستا ملت سلحشور ايران را سد راه غارتگري خود ميداند.
شيطان بزرگي كه با سرويسهاي مخوف امنيتي و اطلاعاتي از طرفي و عناصر و عوامل نفوذياش از جهت ديگر بهدنبال براندازي نرم و يا تغيير ذائقه و سكولاريزه كردن جامعه اسلامي و انقلابي ما هستند، وراه رسیدن به آن اهداف شوم را نیز اینگونه دنبال می کند:
1 - دلسردكردن مردم.
2 - گرفتن غيرت و تعصب انقلابي و جهادي مردم.
3 - القاء اينكه تنها راه نجات و رهايي از مشكلات، تغيير ذائقه انقلابي و روحيه استكبارستيزي و گستراندن بساط روابط با اهالي جبهه فتنه و خيانت و ظلم ميباشد.
4 - شكستن صفوف به هم فشرده و منسجم ملت ايران.
5 - ايجاد دوگانگي و شكاف بين مردم و مسئولان و نظام.
بديهي است كه دشمن با اين پالسها، زبان به ياوهگويي باز ميكند و در مقام ناپرهيزي و بلكه ذوقزدگي مستانه به بهانه برجام هستهاي از استحاله ملت ايران سخن بر زبان جاري ميسازد و چه احمقانه هدف اصلي خود را رو ميكند، آنجا كه بهتبع انديشكده مركز امنيت آمريكا، برخي مسؤولان عاليرتبه آمريكا گفتند كه اصلاحات در ايران هدف كاخ سفيد از توافقات هستهاي است و يا از ورود به ايران و تسلط بر منطقه بهعنوان دو راهبرد آمريكا نام بردند.
اما چه هوشمندانه و روشنگرانه امام خامنهاي(مدظلهالعالي) دست دشمن را خوانده و روكردند و هشدار دادند كه آمريكا همزمان ميخواهد دو كار انجام بدهد:
1 - در ايران نفوذ پيدا كند و بر فضاي امنيتي و سياسي و اقتصادي و فرهنگي ايران تسلط پيدا كند.
2 - آمريكا ميخواهد در فضاي منطقه هم تسلط پيدا كند؛ البته در اين هدف نيز تسلط بر ايران جزو آرزوهاي اصلياش ميباشد.
لذا دو راهبرد شوم ايجاد اختلاف و نفوذ را در منطقه و ايران دنبال ميكند و اين هشدار ديگري از ناحيه ديدهباني است كه فراتر از مباحث هستهاي و برجام را ميبيند و از توده مردم بهويژه آنانكه دل به ارزشها و آرمانهاي انقلاب و ملت ايران دارند ميخواهد كه گرفتار مباحث انحرافي و سرگرمكننده پيرامون برجام نشوند و با دورانديشي، عمق استراتژي و اهداف دشمنان نظام و انقلاب بهويژه مثلث شوم آمريكا، انگليس و اسرائيل را ببينند و هرگز از توطئههاي پنهان و آشكار آنان غافل نشوند، قرآن ميفرمايد: وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُم مَّيْلَةً وَ حِدَةً..... نساء: 102.
امروز که قرار است دوباره سفارت آن کفتار پیر انگلیس در ایران افتتاح شود باید خیلی مراقب نمود و هشدار مقام معظم رهبری را جدی گرفت و راه های نفوذ آنان را به طور جدی بست، چرا که یکبار فته انگلیسی را در سال 78 و بار دیگر در سال 88 مشاهده کرده ایم اما این بار مراقب باشیم که ده سال آینده منتظر فتنه ای جدیدتر و مترقی تر از سوی آنانم نباشین تات انرژی ملت صرف این انحرافات نشود.