2017 January 22 - يکشنبه 03 بهمن 1395
نقش ائمه جمعه در ایجاد همدلی و همزبانی
کد خبر: ١٩٣٦ تاریخ انتشار: ٠٩ مرداد ١٣٩٤ - ١١:٤٤ تعداد بازدید: 1921
صفحه نخست » عمومی » مقالات
نقش ائمه جمعه در ایجاد همدلی و همزبانی

همدلی و همزبانی دو عنصر بسیار مفیدی است که در صورت رعایت می تواتند موجب رشد و ارتقاء فرهنگی جامعه و افراد جامعه شود ، و این مهم در سال 1394 از سوی مقام معظم رهبری مورد توجه واقع گردیده و به عنوان شعار سال تعیین گردید که در این نوشتار به نکاتی هرچند کوتاه پیرامون ان و نقش امامان جمعه در تحقق آن می پردازیم

نقش ائمه جمعه در ایجاد همدلی و همزبانی





                                                به کوشش


سید ابوالفضل طباطبایی اشکذری

 




همدلی و همزبانی دو عنصر بسیار مفیدی است که در صورت رعایت می تواتند موجب رشد و ارتقاء فرهنگی جامعه و افراد جامعه شود ، و این مهم در سال 1394  از سوی مقام معظم رهبری مورد توجه واقع گردیده و به عنوان شعار سال تعیین گردید که در این نوشتار به نکاتی هرچند کوتاه پیرامون ان و نقش امامان جمعه در تحقق آن می پردازیم

 

دعوت خداوند به همدلی

یکی از موضوعاتی که در قرآن کریم مورد توصیه  قرار گرفته،  عبارت است ازموضوع تالیف قلوب، که می توان آنرا به ایجاد همدلی ترجمه کرد ، و جالب است که بدانیم قرآن کریم ایجاد همدلی و تالیف قلوب را از شئون خدای عزوجل معرفی می کند و از مسئولیت های اولیه خداوند بیان نموده و آنچه که در زمان پیامبر اسلام نیز رخ داده که همان همدلی و هم زبانی است،  با همین عنوان یاد شده است ، چرا که آن حضرت نیز با اراده الهی تلاش می کرد.

وَإِن يُرِيدُواْ أَن يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذِى أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ‏ى وَبِالْمُؤْمِنِينَ  *  وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِى الأَْرْضِ جَمِيعًا مَّآ أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ‏و عَزِيزٌ حَكِيمٌ . الأنفال: 8/62 و 63.

و اگر بخواهند تو را بفريبند، ]يارى[ خدا براى تو بس است. همو بود كه تو را با يارى خود و مؤمنان نيرومند گردانيد.

و ميان دلهايشان اُلفت انداخت، كه اگر آنچه در روى زمين است همه را خرج مى‏كردى نمى‏توانستى ميان دلهايشان اُلفت برقرار كنى، ولى خدا بود كه ميان آنان اُلفت انداخت، چرا كه او تواناى حكيم است.

همانگونه که مشاهده می نمایید خداوند در آیه فوق الذکر به این نکته تصریح می نماید او یاری گر پیامبرش در برابر خدعه ها و توطئه ها خواهد بود ولی با همدلی مردم و مومنان به خداوند، بنابر این خداوند نیز در حمایت از رسولان الهی مردم را به همدلی و همزبانی با خود دعوت می کند، و جالب اینکه در آیه بعدی می فرماید: ای پیامبر اگر تو تنها بودی هرگز به ایجاد همدلی میان مردم موفق نمی شدی.

وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَآءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ‏ى إِخْوَ نًا وَكُنتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا كَذَ لِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ ءَايَتِهِ‏ى لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ . آلِ عِمْرَانَ: 3/103.

و نعمت خدا را بر خود ياد كنيد: آنگاه كه دشمنان ]يكديگر[ بوديد، پس ميان دلهاى شما الفت انداخت، تا به لطف او برادران هم شديد؛ و بر كنار پرتگاه آتش بوديد كه شما را از آن رهانيد. اين گونه، خداوند نشانه‏هاى خود را براى شما روشن مى‏كند، باشد كه شما راه يابيد

 

دعوت خداوند به همزبانی

پس از موضوع همدلی آنچه که مورد دعوت الهی قرار گرفته ، دعوت به همزبانی است چنانکه در آیه ۶۴ سوره آل عمران می‌فرماید: قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمهً سواء بیننا و بینکم الا نعبد الا الله و لا نشرک به شیئا و لا یتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله فان تولوا فقولو اشهدوا بانا مسلمون.

بگو: ای اهل کتاب، بیایید بر سر سخنی که میان ما و شما یکسان است بایستیم که: جز خدا را نپرستیم و چیزی را شریک او نگردانیم و بعضی از ما بعضی دیگر را به جای خدا به خدایی نگیرد.» پس اگر از این پیشنهاد اعراض کردند، بگوئید: شاهد باشید که ما مسلمانیم نه شما

دعوت به کلمه مورد اشتراک یعنی دعوت به سخن مشترک و زبان واحد در جامعه که عبارت از همزبانی میان همه صاحبان ادیان توحیدی است.

خواست و اراده خداوند بر این تعلق گرفته که همه پیروان ادیان توحیدی در گرایشات دینی و اجتماعی خود با همزبانی رفتار نمایند تا توحید حقیقی تحقق یابد.

 

به کار گیری کلمه امت در فرهنگ قرآن کریم برای تقویت همدلی و همزبانی است.

در قرآن کریم از واژگان متععدی برای معرفی و تحقق مفهوم مزبور استفاده نموده است که یکی از آن واژگان کلمه امت است.

قران کریم وقتی به جامعه می پردازد و می خواهد جامعه را در قالبی ارزشی معرفی کند ، محوری ترین واژه ای مورد استفاده قرار می دهد واژه امت است که پیام آور اندیشه سیاسی اسلام و مکتب اسلام، و بیان رویکرد سیاسی و اجتماعی قرآن می باشد.

واژه شناس معروف قرآن کریم ، راغب اصفهانی در باره واژه مزبور چنین می نویسد: امت، مشتق از ام (مادر) در مفهوم قرآنی به گروهی اطلاق می‌شود که وجه مشترکی مانند دین، زمان یا مکان واحد داشته باشند؛ خواه این اشتراک اختیاری یا غیر اختیاری باشد. مفردات الفاظ قرآن کریم.

بنابراین امت اسلام به گروهی اطلاق می‌شود که از نظر مشترکات دینی، هم عقیده هستند. البته هر چه تعداد مشترکات، بیشتر و محتوای اشتراکی قوی‌تر باشد به همان میزان می‌توان گفت که امت بودن آن مردم نیز قوی‌تر و شدیدتر خواهد بود؛ پس شدت و ضعف امتی نسبت به امت دیگر به همان دامنه مشترکات و قوت آنها بستگی دارد.

با بیانی که در بالا برای واژه امت ارائه شد، استفاده می شود که واژگان ملت، دولت، کشور، جامعه ، بهترین معادل ها برای واژه مزبور خواهند بود، البته با این قید که در هیچکدام از آنها جهت جغرافیایی و محدودیتها و مرزبندی های جغرافیایی و مکانی و حتی تعصبات قومی و نژادی دخالت داده نشود، بلکه تنها و تنها قید لازم برای معادل های مزبور، محدویت عقیدتی و فکری باشد.

و پرواضح است که واژه امت با مفهوم بسیار روشنی که برای آن ذکر شد ، به خودی خود تحقق دهنده دو عنصر همگام و مکمل همدلی و همزبانی خواهد بود.

 

ایجاد همدلی و همزبانی در جامعه راه موفقیت پیامبر اسلام(ص)

وقتی خداوند در قرآن کریم از خوش اخلاقی و رفتار خوب پیامبر یاد می کند و آن را به خود او نیز یادآور می شود، و آن را نشانه رحمت الهی بر می شمرد ، و نتیجه آن را ایجاد یک فضای همدلی و همزبانی در جامعه معرفی می نماید ، و  اینکه مردم بر گرد وجود تو جمع شده اند سبب موفقیت تو شده، و این نیزچیزی غیر از عنایت خداوند به تو نیست.

فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِى الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ . آلِ عِمْرَانَ: 3/159.

پس به بركت رحمت الهى، با آنان نرمخو و پُرمِهر شدى، و اگر تندخو و سختدل بودى قطعاً از پيرامون تو پراكنده مى‏شدند. پس، از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه، و در كارها با آنان مشورت كن، و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن، زيرا خداوند توكل‏كنندگان را دوست مى‏دارد.

بنابر این از نگاه قرآن کریم عامل موفقیت حضرت رسول گرامی اسلام(ص) در مسیر معرفی دین اسلام و توفیق در پیاده نمودن راه اسلام و راه قرآن و تغییر سبک زندگی جاهلی به اسلامی، تنها ایجاد همدلی و همزبانی بوده است.

 

 ایجاد همدلی یک نعمت الهی است

نعمت های الهی علاوه برتنوع و گوناگونی که برخوردار هستند ، می توان آنها را در دو جهت مادی و معنوی نیز معرفی و تقسیم نمود، که یکی از آن نعمتهای معنوی ، ایجاد همدلی و همزبانی است که قرآن کریم از آن به تالیف قلوب تعبیر می کند.

وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَآءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ‏ى إِخْوَ نًا وَكُنتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا كَذَ لِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ ءَايَتِهِ‏ى لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ . آلِ عِمْرَانَ: 3/103.

و نعمت خدا را بر خود ياد كنيد: آنگاه كه دشمنان يكديگر بوديد، پس ميان دلهاى شما الفت انداخت، تا به لطف او برادران هم شديد؛ و بر كنار پرتگاه آتش بوديد كه شما را از آن رهانيد. اين گونه، خداوند نشانه‏هاى خود را براى شما روشن مى‏كند، باشد كه شما راه يابيد

 

همدلی بندگان با خداوند راه موفقیت در برابر دشمنان

از آن جهت که دشمنان همیشه به دنبال این بوده و هستند که مردم را از خداوند جدا کنند ، و راه موفقیت خود را نیز در همین جداییو جدا سازی می دانند ، از این رو خداوند پیش دستی کرده و مردم را به همدلی با خود فرا خوانده است و فرموده در مقابل خدعه و توطئه های توطئه گران  با من همدل و همزبان باشید تا دشمنی دشمنان به ناتوانی گراییده شود و زمینه فائق امدن شما بر دشمنان فراهم شود.

وَإِن يُرِيدُواْ أَن يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذِى أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ‏ى وَبِالْمُؤْمِنِينَ . الأنفال: 8/62.

و اگر بخواهند تو را بفريبند، يارى خدا براى تو بس است. همو بود كه تو را با يارى خود و مؤمنان نيرومند گردانيد.

و مضمون همین آیه نیز در آیه دیگر مورد تصریح قرار گرفته است چنانکه فرمود: يَأَيُّهَا النَّبِىُّ حَسْبُكَ اللَّهُ وَمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ . الأنفال: 8/64.

 

 

همدلی یک پیمان دو سویه (همدل شدن با دیگران و همدل گردانیدن دیگران)

قال رسول الله(ص): خیرکم احاسنکم اخلاقا، الذین یالفون و یولفون.  تحف العقو.ل: 45.

پیامبر اسلام فرمود: بهترین شما خوش اخلاق ترین شما است ، آنهایی که الفت می گیرند و الفت می پذیرند.

 

نقش امام جمعه در ایجاد همدلی و همزبانی:

امام جمعه در منطقه امامت خود دارای شئون و جایگاههای متعددی است که هر کدام از آنها می تواند در تغییر و اصلاح فرهنگ مردم و جامعه محیطی اطراف خود موثر واقع شود.

از این رو در این نوشتار به برخی از آن شئون و نحوه تاثیر گذاری آن در عرصه فرهنگ منطقه امامت خواهیم پرداخت.

 

1 - ایجاد همدلی نه تجمع عمومی

آنچه که در باره نقش امام جمعه در همدلی و همزبانی می شود به آن اصرار کرد این است که وظیفه امام جمعه تنها جمع کردن مردم در نماز جمعه و ایجاد یک تجمع عمومی و اراده سخنرانی برای آنها  نیست، بلکه وظیفه امام جمعه ایجاد تالیف و همدلی میان دلهای مردم خواهد بود، اگر چه این همدلی به مقدمات و ابزاری نیازمند است که سرآمد همه آنها یک تجمع عمومی به نام پایگاه مقدس نماز جمعه می باشد، چرا که عمده ترین نکته ای که در این پایگاه رخ خواهد داد و واقع خواهد شد همان همدلی و همزبانی است، و خطیب جمعه نیز دعوت به تقوا را که در حقیقت دعوت به همدلی و همزبانی بر محور پرهیز از گناه و معصیت است ، سرلوحه کار خود قرار داده و در آغاز هر کدام از خطبه ها ، مردم به آن توصیه می نماید.

تالیف قلوب  ایجاد الفت میان مردم غیر از جمع کردن مردم در یک زمان و در یک مکان است ، بلکه تالیف قلوب آن هدف نهایی از ایجاد تجمعه عمومی و مقدس به نام نماز جمعه است.

 

2 - تعیین محدوده  اقامه نماز جمعه برای ایجاد همدلی و همزبانی میان مردم منطقه

یکی از آن ویژگی هایی که از سوی امام جمعه در انجام مسولیت ااقامه نماز جمعه باید رعایت شود رعایت فاصله ی محل برگزاری دو نماز جمعه است که آن فاصله را شش کیلومتر و یا یک فرسخ شرعی که بنا بر نظر شرعی پنج و نیم کیلومتر است.

اما در باره حضور افراد در نماز جمعه رعایت بیش از این اندازه نیز توصیه شده چنانکه فرموده اند در فاصله ی یک فرسخی نمی توان دو نماز جمعه را برگزار کرد اما در صورتی که در فاصله بیش از آن نیز تنها یک نماز برگزار می شود بر مردم لازم است تا فاصله دو فرسخی تلاش نمایند برای اینکه در نماز جمعه شرکت کنند.

عن محمد بن مسلم ، وزرارة ، عن أبي جعفر ( عليه السلام ) قال : تجب الجمعة على من كان منها على فرسخين . الكافي:  3 /418 .

امام باقر (ع) فرمود: نماز جمعه بر کسی که تا فاصله ی دو فرسخی قرار دارد واجب است حضور پیدا کند.

عن ابن مسلم قال : سألت أبا عبد الله ( عليه السلام ) عن الجمعة فقال : تجب على من كان منها على رأس فرسخين فإذا زاد على ذلك فليس عليه شئ . الكافي:  3 /418 .

محمد بن مسلم از امام صادق در باره نماز جمعه پرسید که امام فرمود: بر کسانی که تا فاصله ی دو فرسخی قرار دارند واجب است شرکت کنند ولی بیشتر از آن وجوبی ندارد.

این نکته اگرچه یک نکته شرعی است و بیانگر یک حکم شرعی در باره نماز جمعه است اما نکته مهمتری که از آن قابل استفاده است اینکه خطبه های نماز جمعه که یکی از وظایف اولیه بالذات امام جمعه است باید رد محدوده 12 کیلومتر موحجب همدلی و همزبانی بشود و هیچ زبان دیگری حتی در باره خطبه نماز جمعه سخنی نگوید، بلکه همه پای سخن یک خطیب جمعه بنشینند تا یک صدا را بشنوند و با او هم زبان شوند.

البته ممکن است برای بعضی ها این پرسش بوجود آید که آیا این اثر فرهنگی همدلی و همزبانی مربوط به نما زجمعه است و یا مربوط به امام جمعه؟

اما پاسخ این پرسش را می توان با اندک تاملی در باره تفاوتهای میان نماز جمعه و جماعت به دست آورد چرا که اگر این اثر به خاطر اصل نماز باشد هر آینه بایستی در نماز جماعت هم باشد چرا که در اصل نماز بودن و به جماعت اقامه شدن نیز مشترک هستند ولی این اثر در نماز جماعت وجود ندارد بلکه فقط در نماز جمعه است ، پس باید جایگاه این اثر را در غیر از نماز جستجو کرد و آن جایگاه مربوط به خطبه های نماز جمعه است که یکی از رفتارهای امام جمعه محسوب می شود و وقتی هم که در قرآن کریم به سعی و تلاش برای رسیدن به نماز جمعه نوصیه شده ذکر الله را به خطبه های نماز تفسیر کرده اند نه خود نماز.

يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا نُودِىَ لِلصَّلَوةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْاْ إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَ ذَرُواْ الْبَيْعَ ذَ لِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ.

در باره اینکه مقصود از ذکر الله چیست دو نظریه مطرح  است .

1 - مقصود از ذکر الله نماز است که در آیه مزبور نماز جمعه محسوب می شود.

2 -  اما نظریه دومی را نیز برخی ها مطرح نموده اند که مقصود نماز و خطبه های نماز می باشد. المیزان: 19/273. آشنایی با قرآن (شهید مطهری): 7/100.

و پر واضح است که با این نظریه سخنرانی و خطبه خوانی امام جمعه در اسلام به عنوان یک امر واجب فرهنگ ساز و ایجاد کننده همدلی و همزبانی ، تشریع شده و مورد توجه قرار گرفته است که نشان از اهمیت روشنگری و بصیرت بخشی نسبت به ضرورت همدلی و همزبانی در جامعه و تحول فرهنگی از طریق خطبه های نماز جمعه دارد.

 

3 - امام جمعه برخوردار از جایگاه رهبری برای ایجاد همدلی ها و هم زبانی ها

از ان جهت که امام جمعه یک عنوان هدایتی و ارشادی است و برای ارشاد و هدایت های مردم به سوی عبادت و بندگی به درگاه خداوند، تاسیس شده است، می توان آن را در منطقه ای که حضور دارد به عنوان رهبر فرهنگی آن منطقه نام برد.

و پرواضح است که رهبر جامعه در همه مراحل از هدایت ها، تلاش خود را بر این می گمارد که میان مردم همدلی و همزبانی برقرار کند، چرا که در آن صورت است که موفقیت خود را می تواند تضمین کند و همچنین هدایت مردم را.

چنانکه در طول سالیان پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، آنچه که از امام راحل و مقام معظم رهبری مشاهده شده و می شود ، حراست و صیانت از همدلی و همزبانی مردم در عرصه های گوناگون بوده و هست ، وبسیاری از توفیقات نظام اسلامی در میادین بین المللی نیز به خاطر همین روحیه همدلی و همزبانی است.

از این رو بسیار روشن به نظر می رسد که امام جمعه که رهبری منطقه ای برخوردار  است می تواند با اتخاذ رویکرد عاقلانه دعوت مردم به همدلی و همزبانی موجبات درک توفیقات بیشتری را برای مردم آن منطقه فراهم آورد.

چرا که وقتی همه یک سخن بگویند و همه از یک موضع حمایت کنند وهمه با یک محور حرکت نمایند ، توفیقات آنان بیشتر خواهد شد.

 

4 - ایجاد همدلی و همزبانی محور اصلی تنظیم خطبه های نماز جمعه

یکی از وظایفی که بر عهده امام جمعه در هر منطقه ای گذاشته شده ، تنظیم خطبه های نماز جمعه است، و تنظبم آنها نیز دارای ضوابط و احکامی است از سوی وجود مقدس امام رضا(ع) بیان شده است که در ذیل خواهیم آورد.

امام جمعه در دو خطبه بايستى مطالب دينى و اعتقادى و ضرورى دين مردم و مسايل مورد نياز مردم در بعد اجتماعى  را مطرح كند، و به آنان آگاهى بدهد که همه آنها تبیین فرهنگ دینی و متاثر نمودن مردم از نماز جمعه است.

 امام رضا )ع( به طور واضح و روشن به طرح مطالبى كه بايستى در خطبه‏هاى نماز جمعه مطرح شود پرداخته است:

فإن قال: فلم جعلت الخطبة قيل: لأ نّ الجمعة مشهد عام فأراد أن يكون للامام سببا لموعظتهم وترغيبهم في الطاعة وترهيبهم عن المعصيد وتوقيفهم على ما أراد من مصلحة دينهم ودنياهم ويخبرهم بما ورد عليه من الاوقات ومن الاحوال التي لهم فيها المضرة والمنفعة.

فضل بن شاذان نیشابوری در ضمن مجموعه روایاتی که در باره ی علل احکام از وجود مقدس امام رضا روایت نموده این چنین نقل می کند که امام فرمود:

اگر کسی بپرسد که چرا در نماز جمعه خطبه قرار داده شده پاسخ وی این چنین داده شود: زیرا جمعه محل شهادت و حضور عموم مردم است و با وجوب اقامه خطبه در برای نماز جمعه خداوند اراده نموده است تا برای خطیب جمعه سبب و وسیله موعظه و نصیحت مردم و ترغیب آنها به اطاعت و بندگی و پرهیز دادن آنها از گناه و معصیت فراهم شود و همچنین خطیب جمعه مردم را در مسیر مصلحت دین و دینایشان متوقف سازد و مردم را از خبر ها و حالات و رخدادهای گوناگونی که در آن فرصت زمانی واقع شده آگاه سازد و برای آنان تبیین نماید که کدام به حال شما مضر است و کدام برا یشما منفعت خواهد داشت.  عيون اخبار الرضا: 1/106.

با اندک تامل در بیان امام رضا (ع) معلوم می شود که در بسیاری از مواقع و زمانها، محوری ترین نیاز و مصلحت یک جامعه و یک ملت ، همدلی و همزبانی آن ملت و جامعه است که در تنظیم خطبه های نماز جمعه می تواند مورد نظر و توجه باشد.

 

5 امام جمعه و نقش آفرینی وی در همدلی و همزبانی مسئولان منطقه

امام جمعه به جهت انتساب وی به جایگاه رهبری نظام ، و وجود این تلقی اجتماعی که او نماینده ولی فقیه است، قدرت تاثیرگذاری بالایی را برای وی بوجود آورده است ، که چنانچه خود امام جمعه نسبت به رعایت شان و جایگاه خود نیز همت بیشتری بگمارد ، بر جایگاه تاثیرگذاری وی خواهد افزود، این قابلیت را بوجود خواهد آورد که بتواند در شخصیت فکری و اندیشه ای مسئولان منطقه موثر باشد ، و بتواند در گونه تفکر آنان و نگرش آنان به موضوعات مهم جامعه تغییری محتوایی ایجاد کند، به طور نمونه وقتی امام جمعه با برنامه ریزی های علمی و کارشناسی بتواند اندیشه مدیران را نسبت به مدیریت از قدرت طلبی به ارائه خدمت بی منت تبدیل کند ، و همه اینگونه بیاندیشند، پرواضح است که آبادانی های فراوانی را در عرصه مدیریت و خدمت رقم خواهد زد.

بنابراین امام جمعه می تواند در ایجاد وفاق عمومی و همدلی میان مدیران جامعه موثر باشد که این از عوامل موفقیت های امام جمعه به شمار می آید.

اما درمقابل اگز چنانچه نتواند تاثر گذار باشد بلکه با رفتارهای نا هماهنگ به اختلافات مدیریتی دامن بزند به دست خود جامعه مدیریتی اطراف خود را به چالش مدیریتی کشانده است.

و همدلی های مردمی در جامعه،  پی آمد همدلی حاکمان جامعه است، چرا که الناس علی دین ملوکهم یک واقعیت اجتماعی غیر قابل گریز است و امام جمعه در هر منطقه ای حاکم فرهنگی آن جامعه به شمار می آید که می تواند تغییرات فرهنگی ایجاد کند.

 

6 - امام جمعه و حل مشکلات اقتصادی و توسعه منطقه در سایه همدلی و همزبانی ها

یکی از شئون مهم امام جمعه، همت گماردن برای حل مشکلات گوناگون مردم جامعه است، که در این میان مشکلات اقتصادی ، بیش زا سایرین به چشم عموم مردم می آید، اگر چه حل مشکلات اقتصادی به طور مستقیم به عهده امام جمعه نیست ولی با ایجاد همدلی و همزبانی میان مسئولان بخش های دولتی و بخش های خصوصی و تولیدی و صنعتی ، این امکان را فراهم می کند که تلاش بیشتری برای رع مشکل بشود ف و بعلاوه اینکه وقتی بخش های خصوصی تلاش امام جمعه را برای حمایت از تولید و اقتصاد  مشاهده کنند برای حل مشکلات اقتصادی ترغیب خواهند شد و مردم نیز با مشاهده این روند همدلی و همزبانی مسئولان د رفع مشکلات و موانع ، به آینده اقتصادی و اجتماعی و توسعه محل زندگی خود امیدوار خواهند گردید.

چنانکه وقتی مردم تلاش و همت بالای رهبری نظام و ولی فقیه را در تبیین اقتصاد مقاومتی و ایجاد همدلی در میان مسئولان بر اجرای آن ، مشاهده می کنند به اینده نظام اسلامی امیدوارتر می شوند.

و بعلاوه اینکه هرکسی که به عنوان سرمایه گذار نیز بخواهد درمنطقه ای برای توسعه آن سرمایه گذاری کند ، در ابتدای امر به این نکته توجه می کند که آیا مسئولان آن منطقه از عزم عموی برای حمایت از توسعه و همدلی در مورد مزبور برخوردار هستند یا نه؟

و قطعا امام جمعه در ایجاد این چنین فضایی بسیار موثر خواهد بود.

 

7 امام جمعه و نقش آفرینی در همدلی مردم با نظام و انقلاب

از جمله موضوعاتی که به شدت مورد نیاز هر نظام و حکومتی است و برای ماندگاری خود باید همیشه به آن دست بیابد، موضوع پیوند محکم و همدلی مردم و حکومت است ، و یا همان عنوانی که مقام معظم رهبری فرمود: دولت و ملت همدلی و همزبانی.

هرگاه ملتی از پشتیبانی حکومت و نظام خود جدا شد ، و. دست برداشت، باید منتظر سقوط و یا شکست آن باشد.

امام جمعه به جهت برخورداری از نفوذ مردمی و حضور در میان مردم اعم از مساجد، مناسبتها، نماز جعه و غیره، می تواتند در این نقش خود ، خوب بدرخشد، و رابطه مردم با دولت و حاکمیت را عمق ببخشد و درنتیجه به همدلی دولت و ملت بیانجامد.

آنچه که از این عرصه در میدان های مختلف انقلاب به نمایش گذارده می شود ، همانند حضور مردم در 22 بهمن، روز قدس، 9 دی و غیره ، معلول تلاش های امامان جمعه در میدان های مردمی نماز جمعه و سایر عرصه های فرهنگی آنان است.

 

8 - نقش رسانه نماز جمعه در همدلی و همزبانی

امام جمعه از یک رسانه ای فرهنگی و تبلیغی هفتگی به نام نماز جمعه برخوردار است که در ایجاد همدلی و همزبانی میان اقوام گوناگون و اقشار مختلف جامعه بسیار موثر است، و می تواند با فضا سازی برای حضور همه مردم ، فرهنگ همدلی و همزبانی را در جامعه نهادینه سازد، این رسانه به رغم اینکه امکانات مادی رسانه های دنیا را در اختیار ندارد ، ولی به جهت در اختیار داشتن جایگاه دینی و پایگاه مردمی مستمر هفتگی، از قدرت تاثیرگذاری بیشتری برخوردار می باشد که عامل توفیق امام جمعه را مضاعف می سازد.

به ویژه اینکه نهاد امامت جمعه به صورت یک سازمان منسجم در آمده و شبکه گسترده ای را در کشور و حتی خارج از کشور جمهوری اسلامی بوجود آورده است ، از قابلیت بالاتری در ایجاد همدلی و همزبانی برخوردار است، و ا زآن جهت که به طور همزمان این قابلیت وجود دارد که در یک مساله با تبلیغ همزمان یک همدلی و همزبانی میان آحاد ملت ایجاد نماید.



Share
1 | علی | | ١٥:٥٠ - ١٨ بهمن ١٣٩٤ |
0
 
0
پاسخ
عالی بود
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو مطالب | جستجو | پيوندها | گالري تصاوير | نظرسنجي | معرفی استاد | آثار و تألیفات | طرح سؤال | ایمیل | لغة العربیة
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه