2017 October 24 - سه شنبه 02 آبان 1396
مباني عقيدتي و ديني تاسيس روز قدس و حمايت از مردم مظلوم فلسطين
کد خبر: ١٩٣١ تاریخ انتشار: ١٨ تير ١٣٩٤ - ٠١:٥٥ تعداد بازدید: 789
صفحه نخست » عمومی » مقالات
مباني عقيدتي و ديني تاسيس روز قدس و حمايت از مردم مظلوم فلسطين

هر ساله در روز قدس مردم كشورمان به حمايت از انتفاضه مردم فلسطين دست به راهپيمايي مي زنند و در سراسر كشور به صورت يكپارچه حمايت خود را با اتحاد كامل به نمايش مي گذارند و اين امر پس از پيروز انقلاب اسلامي ايران به امر و اراده امام راحل ( ره ) تاسيس شد و تا امروز ادامه دارد و در آينده نيز ادامه خواهد داشت

مباني عقيدتي و ديني تاسيس روز قدس و حمايت از مردم مظلوم فلسطين:

هر ساله در روز قدس مردم كشورمان به حمايت از انتفاضه مردم فلسطين دست به راهپيمايي مي زنند و در سراسر كشور به صورت يكپارچه حمايت خود را با اتحاد كامل به نمايش مي گذارند و اين امر پس از پيروز انقلاب اسلامي ايران به امر و اراده امام راحل ( ره ) تاسيس شد و تا امروز ادامه دارد و در آينده نيز ادامه خواهد داشت و يكي از محوري ترين استراتژي هاي نظام جمهوري اسلامي ايران نيز همين حمايت از مردم فلسطين براي به دست آوردن حق مسلم خود است.

اما آنچه ممكن است براي نسل جديد و نو در كشورمان و دنياي امروز و آينده بوجود آيد و ذهنشان را به خود مشغول نمايد اين پرسش اساسي و بنيادي است كه مباني حمايت ما از مردم فلسطين چيست و بر چه مبنايي ما از آنها حمايت مي كنيم و اصلا چرا بايستي ما از آنها حمايت كنيم و چنانچه مبنايي در دين اسلام براي اين كار وجود دارد چرا بايستي هر ساله تكرار شود. آيا نمي شود كه به يكبار و يا چند بار بسنده كنيم.

اينها پرسشهايي است كه ممكن است ذهن برخي ها را به خود مشغول نمايد و وظيفه جامعه اسلامي تبيين اين مسايل و ارائه پاسخ هاي مناسب به آن است كه به نظر مي رسد بهترين موقع و زمان براي اين پرسشها خطبه هاي نماز جمعه روز قدس مي باشد.

براي اين عنوان مي توان مباني متعددي را تعريف نمود و ذكر كرد كه در اين فرصت به برخي از آنها مي پردازيم .

 

1 - اصل كمك به هم نوعان :

عن أبي عبد الله ( عليه السلام ) قال : قال رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) : الخلق عيال الله فأحب الخلق إلى الله من نفع عيال الله وأدخل على أهل بيت سرورا .

امام صادق(ع) از پیامبر اسلام(ع)  روایت می کند که فرمود: مخلوقات، همگی اهل و عیال خداوند هستند ، پس محبوبترین افراد از میان مخلوقات کسانی هستند که نفعشان بیش از سایرین به اهل و عیال خدا برسد و بر اهل این خانواده شادمانی را برسانند.

 

2 – جهاني بودن دين مبين اسلام و عدم تعيين مرز مشخصي براي حوزه فعاليت اسلام:

آنچه مسلم است اينكه دين اسلام يك دين جهاني است و در هيچ محدوده جغرافيايي نمي گنجد بلكه جهاني بوده و هست و در آينده نيز با همين رويكرد ادامه خواهد يافت و انتظار تشكيل دولت مهدوي نير بر همين پايه و اساس بنيان گرديده است.

از اين رو پيروان دين اسلام و مكتب تشيع نبايد خود را در محدوده جغرافيايي زندگي خودشان محصور بدانند بلكه تعامل مسلمانان با پيروان ساير اديان و مذاهب و انسانهاي روي كره زمين يك اصل اساسي گنجانده شده در قرآن به عنوان قانون اساسي دين اسلام است.

لذا مي توان به صراحت گفت كه بي تفاوتي نسبت هيچ منطقه و هيچ گروهي از مردم در دين اسلام مطلوب نيست بلكه همه جا عرصه فعاليت و توجه دين اسلام است.و پيامبر اسلام نيز براي همه مردم در همه جاي جهان برگزيده شده است

 

3 اهتمام به امور مسلمين:

يكي ديگر از مباني مهم مساله دفاع و حمايت از مردم فلسطين لزوم و ضرورت اهتمام به امور مسلمين است كه نكته محوري در دين اسلام به شمار مي آيد و بي توجهي به اين اصل عامل خروج از اسلام و مسلماني دانسته اند.

عن السكوني ، عن أبي عبد الله ( عليه السلام ) قال : قال رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) : من أصبح لا يهتم بأمور المسلمين فليس بمسلم . (الكافي - ج 2 - ص 163).

امام صادق(ع)  از پیامبر اسلام(ع)  روایت می کند که فرمود: هر کس که شب خود را به صبح برساند ولی اهتمام و توجهی به امور مسلمانان نداشته باشد ، او مسلمان نیست.

 

4 –  فرياد رسي به دادخواهي مظلومان حتي غير مسلمانان:

عن السكوني عن جعفر عن أبيه عن آبائه ( عليهم السلام ) قال : قال رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) : من سمع رجلا ينادي يا للمسلمين فلم يجبه فليس بمسلم . تهذيب الأحكام ، ج 6 ، ص 175.

امام صادق از پدرش و او از پدرانش روایت می کند که پیامبر اسلام (ع) فرمود: هر کسی که صدای (یا للمسلمین) را از مظلومان در هرکجای کره زمین بشنود و پاسخ آنرا ندهد ، او مسلمان نیست.

 

5   رفع مشكلات مردم و هم نوعان ديني:

عن يحيى بن عبد الله عن أبيه عن أبي هريرة قال : قال رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) : دخل عبد الجنة بغصن من شوك كان على طريق المسلمين فأماطه عنه. وسائل الشيعة (آل البيت)  ج 16  ص 338.

رسول گرامی اسلام فرمود: برداشتن یک شاخه درختی که بر سر راه مسلمانان مانعی ایجاد کرده ، آن فرد را اهل بهشت موعود می کند.

 

6 حمايت از گرفتاران دنيوي:

وسائل الشيعة (آل البيت) - الحر العاملي - ج 15 - ص 141 - 142

قال أمير المؤمنين ( عليه السلام ) : يضحك الله إلى رجل في كتيبة يعرض لهم سبع أو لص فحماهم أن يجوزوا .

امام علی(ع) فرمود: خداوند لبخند می زند (کنایه از توجه و محبوبیت و پاداش است) به سوی کسی که در سپاه و لشکری باشد و درنده ای و یا سارقی به انان حمله کند و او از سایرین حمایت و دفاع کند تا  از مهلکه گذر نمایند و رهایی یابند.

محمد بن علي بن الحسين، عن أبيه صلوات الله عليهم قال: قال أميرالمؤمنين عليه السلام قال رسول الله صلى الله عليه واله: من رد عن قوم من المسلمين عادية ماء أو نار وجبت له الجنة.

امام علی از پیامبر اسلام روایت می کند که فرمود: هر کسی که تجاوز و شری را  از سر مسلمانان رفع کند خداوند بهشت را بر او واجب می کند.

 

7   حمايت از مظلوم و خصومت با ظالم:

عن علي (ع) - في وصيته للحسنين ( عليهما السلام ) - : كونا للظالم خصما وللمظلوم عونا. نهج البلاغة : الخطبة 3 ، والكتاب 47 ، والخطبة 136 .

در وصیت نامه امام علی (ع) به فرزندانش امام حسن و امام حسین(ع)  چنین امده است : همیشه دشمن ستمگر و یاور و مددکار مظلوم باشید.

 

8 - رضايت  به ظلم مساوق با مشاركت در كار ظالم:

عن أبي عبد الله ( عليه السلام ) قال : العامل بالظلم والمعين له والراضي به شركاء ثلاثتهم . الكافي  ج 2  ص 333 .

امام صادق (ع) فرمود: کسی ظلم می کند و کسی که یاور و کمک یار ظالم است و کسی که به ظلم او رضایت  می دهد، همگی و هر سه نفر در یک عمل یعنی ظلن شریکند.

 

عقاب بي توجهي و عدم حمايت از مظلوم:

- رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) : يقول الله عز وجل : وعزتي وجلالي لأنتقمن من الظالم في عاجله وآجله ، ولأنتقمن ممن رأى مظلوما فقدر أن ينصره فلم ينصره . ميزان الحكمه ، ج 2 ، ص 1774.

پیامبر روایت می کند که خداوند عزوجل در حدیث قدسی فرمود: به عزت و جلالم سوگند که هر آینه از ظالم و ستمگر در دنیا و آخرت انتقام شدیدی خواهم ستاند ، و همچنین از کسی که مظلومی را در حال مظلومیت مشاهده کند ولی با یاری او اقدامی ننماید.

 

9 پيشگيري از توسعه ظلم و تجاوز:

ميزان الحكمة - محمد الريشهري - ج 2 - ص 1778

- المسيح ( عليه السلام ) : بحق أقول لكم : إن الحريق ليقع في البيت الواحد فلا يزال ينتقل من بيت إلى بيت حتى تحترق بيوت كثيرة ، إلا أن يستدرك البيت الأول فيهدم من قواعده فلا تجد فيه النار محلا ، وكذلك الظالم الأول لو اخذ على يديه لم يوجد من بعده إمام ظالم فيأتمون به ، كما لو لم تجد النار في البيت الأول خشبا وألواحا لم تحرق شيئا .

حضرت مسیح (ع) فرمود: به حق با شما می گویم: هر گاه آتش در یک خانه بیافتد و اقدامی صورت نگیرد همچنان از آنجا به خاتنه های اطراف سرایت کرده تا خانه های فراوانی را تخریب کند و بسوزاند، مگر آنکه در همان خانه اول جلوی آنرا بگیرند و از ریشه آنرا منهدم کنند تا جایی که مکانی برای توسعه آتش نباشد.

ظالم نیز همچنین است ، چنانچه با ستگر نخست ، برخورد شدید صورت گیرد و ابزار و قدرت ستمگری از دست وی گرفته شود ، برای بعدی ها الگویی در ستم بوجود نخواهد آمد و آتش ظلم خاموش خواهد شد چنانکه چوب و هیزمی نباشد آتش قدرت سوزانندگی نخواهد داشت.

 

10 - عواقب سكوت در برابر ظلم و تجاوز:

عن الامام الصادق(ع) : لولا أن بني أمية وجدوا من يكتب لهم ، ويجبي لهم الفئ ، ويقاتل عنهم ، ويشهد جماعتهم ، لما سلبونا حقنا. وسائل الشيعة : 12 / 127 باب 42 .

از امام صادق(ع) روایت شده که فرمود: چنانچه بنی امیه کسانی را نمی یافتند که برای آنها کتابت کند و اموال جمع نماید و برایشان مبارزه کند و یا به عنوان سیاهی لشگر در جماعت آنها حاضر بشوند ، هرگز آنها نمی توانستند حق ما سلب کرده و خود بر مسند حکومت غاصبانه تکیه زنند و بر ما ظلم نمایند.

 

انگیزه تکرار مراسم روز قدس:

اما تكرار اين مراسم و تكرار حمايت در هر سال نيز داراي مبناي ديني است كه عبارت باشد از ايجاد فرهنگ مبارزه با ظلم و ستم و شكستن روحيه پذيرش ظلم و ستم و ايجاد روحيه وحدت و همبستگي و اتحاد ميان مسلمانان براي تقويت قدرت اسلام و اعلان انزجار هميشگي از مستكبران و شياطين و ظالمان.

همين حركت فرهنگي را نيز در باره عاشورا و احياي فرهنگ مبارزه با ظلم و ستم از سوي امام حسين (ع) داريم و با آن مواجهيم و اگر امام صادق تربت امام حسين را براي سجده به همراه خود نگاه مي دارد و مجالس عزاداري براي آنحضرت برگزار مي نمايد و توصيه مي كند براي برگزاري آن و يا مداحان و برگزار كنندگان را تشويق م ينمايد به جهت توسعخه فرهنگ عاشورايي است .

و اگر چنانچه امام سجاد مدت طولاني براي پدر مي گريد نيز به نوعي ترويج اين فرهمگ است و همچنين گريه هاي حضرت فاطمه زهرا(س) بر پدر بزرگوارشان را نيز بر همين مبنا مي توان تحليل نمود.

مقام معظم رهبري در اين باره مي فرمايند: روز قدس، خنثى‏كننده توطئه فراموشى فلسطين  و جلوه‏اى از اتحاد حقيقى امت اسلام است‏


Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو مطالب | جستجو | پيوندها | گالري تصاوير | نظرسنجي | معرفی استاد | آثار و تألیفات | طرح سؤال | ایمیل | نسخه موبایل | العربیه
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه